Kort sagt: Efter ett par års omställningsarbete, där resultatet till stor del hållits uppe med hjälp av vinster från försäljningar av aktier i Swedbank, är det nu dags för Sparbanken Syd att bevisa att affärsidén håller. Samtidigt lär utmaningarna öka framöver för bankerna.
Av Anders Haskel, gästskribent
Ystadsbaserade Sparbanken Syd redovisade en vinst på knappt 15 miljoner under 2016. Det var en liten nedgång jämfört med resultatet året innan som hamnade strax under 20-miljonersstrecket. Bakom siffrorna döljer sig ett omställningsarbete avseende IT som pågått under två år till en kostnad av 65 miljoner kronor, samt avvecklingskostnader för personal i samband med ett rationaliseringsprogram som belastat 2016 års resultat med 10 miljoner kronor.
Därmed kan man få intrycket av att verksamheten i grunden är ganska välmående. Haken är att Sparbanken Syd hade gått med rejäl förlust såväl 2015 som 2016 om det inte varit för möjligheten att sälja Swedbankaktier med ordentlig vinst. Inklusive utdelningar har Swedbankinnehavet bidragit med strax över 100 miljoner kronor till bankens resultat de senaste två åren.
Men nu är alla aktier sålda och det går inte längre att gömma sig bakom dessa vinster. Nu gäller det att bevisa att det arbete som gjorts i banken för att sänka kostnader och skapa förutsättningar för lönsam tillväxt kan bära frukt.
Enligt banken bedöms årliga besparingar uppgå till 25 miljoner kronor tack vare bland annat lägre löpande kostnader för IT-system. Detta tillsammans med andra kostnadssänkningar kan räcka för att höja vinsten något i år. Men utrymmet för negativa överraskningar kommer inte att vara särskilt stort och lönsamheten på eget kapital lär ligga kvar på siffror långt under de nivåer som storbankerna kan visa upp.
Det kommer inte heller att bli lättare att driva bank i framtiden. Ständigt skärpta regelkrav kostar pengar och de traditionella bankerna utmanas i allt högre grad av olika nischade uppstickarföretag.
De senaste åren har präglats av press på räntenettot som en följd av det extrema ränteläget. Kunderna får visserligen inte någon ränta på insatta pengar, men de låga räntorna det samtidigt svårt för bankerna att låna ut eller placera överskottslikviditeten tillräckligt lönsamt.
Möjligen kommer pressen på räntorna att börja minska senare i år eller i alla fall under 2018, men det finns inget som talar för ett dramatiskt ändrat läge. Affärsvolymerna gynnas dessutom av den starka bostadsmarknaden samt ett bra börsklimat, något som inte kommer att vara för evigt.
Frågetecknen kring Sparbanken Syds framtid är fortfarande stora trots det omfattande arbete som lagts ner för att anpassa banken till den verklighet som gällt sedan vägvalet för några år sedan att fortsätta som fristående skånsk sparbank istället för att gå med i det som blev Sparbanken Skåne.
För ungefär ett år sedan tog bankens styrelse ett beslut om strategin för de kommande fem åren, med huvudmålen att öka antalet kunder kraftigt och samtidigt förbättra bankens resultat väsentligt.
Banken hoppas att kundtillväxten bland ska komma genom de nya kontor som har öppnats i Malmö och Lomma. Senast i januari fick banken sin åttonde adress, i nybygget Studio i centrala Malmö. Men det är svårt att växa lönsamt. För att locka en ny kund krävs det mer än vänligt bemötande och en snygg hemsida. Erbjudandet måste också vara prismässigt mer attraktivt än vad den gamla banken kan erbjuda. Och i stället för att den nya kunden bidrar till ett bättre resultat är risken stor att tillväxten pressar lönsamheten.
Nu är som sagt mycket av arbetet gjort för att anpassa banken till den verklighet som gäller. Frågan är om det räcker. Svaret lär vi få eller i alla fall kunna ana under 2017.