Jayway placerar sin försäljningschef Per Sigurdson i Silicon Valley. Manövern är en del i den Malmöbaserade IT-konsultkoncernens hårdsatsning i USA, där personalstyrkan enligt planen ska dubblas under 2017.
Jayway etablerade sig i Kalifornien 2014 och har växt till en omsättning i USA på runt 20 miljoner kronor. Bland annat har bolaget fått uppdrag för en amerikansk detaljhandelsjätte. Per Sigurdson drar en parallell till verksamheten på hemmaplan, där Ikea är största kunden. Under 2017 räknar han med att personalstyrkan i Silicon Valley ökar från 12 till cirka 25 anställda.
Etableringen i USA skedde ursprungligen på uppmaning av dåvarande storkunden Sony Mobile. Men i dag har Jayway släppt telekomsektorn nästan helt och hållet.
– Vi har bara en handfull konsulter kvar på Sony. Men digitaliseringen gör att alla bolag blir IT-bolag i någon form och vi har aldrig sett så stor efterfråga som det är nu. I USA är det helt tokigt, säger Per Sigurdson till Rapidus.
Påverkas ni av att Trump blivit president?
– Nej, vi tror inte det kommer få någon specifikt negativt påverkan kortsiktigt.
Totalt har Jayway i dag 170 anställda, varav det stora flertalet i Malmö. Bolaget arbetar allt mindre med uthyrning av konsulter och allt mer med större, sammanhängande projekt – exempelvis med teknikutveckling för Gleerups digitala läromedel. Jayway har även filialer i Stockholm, Köpenhamn och Holland.
Philip Kron, som varit chef för Jayway i Danmark, tog nyligen över som koncernchef efter storägaren Mats Weidmar. Tillsammans med Thomas Dagsberg äger Mats Weidmar fortfarande en majoritet av koncernen, som omsatte 165 miljoner kronor under 2016.
Erik Olausson