söndag 24 november 2024

inloggad som

FlatFrog dubblar försäljningen

Efter närmare 600 investerade miljoner börjar försäljningen komma igång för teknikbolaget FlatFrog i Lund. I senaste bokslutet har nettoomsättningen fördubblats och enligt styrelseordföranden Christer Fåhraeus fortsätter trenden i år.

Sedan tidigare säljs FlatFrogs teknik för tryckkänsliga skärmar som en inbyggd del i datorer från en större amerikansk elektroniktillverkare. Men det är inom större skärmar till skolor och mötesrum som FlatFrog ser den snabbaste tillväxten.

christer_fahraeus2– Det är på skärmar över 55 tum vi verkligen tar marknadsandelar nu, framförallt inom utbildningssektorn. Att ersätta projektor och whiteboard i mötesrum med en tryckkänslig skärm är än så länge en liten marknad, men den växer kraftigt, säger Christer Fåhraeus till Rapidus.

FlatFrogs teknik är också mest kostnadseffektiv på större skärmstorlekar. I grunden handlar det om att ljussignaler skickas in i kanten på glaset. Ljussignalen påverkas av fingrar eller föremål som har kontakt med glasytan varvid en detektor på motsatt sida kan registrera trycket. Konkurrerande tekniker bygger i regel på att hela skärmen täcks med ett elektriskt laddat rutnät.

I bokslutet för 2015 redovisar FlatFrog en nettoomsättning på 8,7 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som 2014.

– Det pekar brant uppåt nu. Vi kan säkert minst fördubbla vår försäljning i år också, säger Christer Fåhraeus.

Bolaget har i dag över 60 anställda, varav närmare 50 finns vid huvudkontoret i Lund och resten i USA, Taiwan och Korea. Efter att ha gjort en nedskrivning av värdet på tidigare aktiverade utvecklingskostnader med 77 miljoner kronor slutade resultatet 2015 på -166 miljoner.

FlatFrog får återkommande kapitalinjektioner från den tunga ägarkretsen, som inkluderar Sunstone Capital och riskkapitalkoncernen Finvus. Senast i våras tog bolaget in 42 miljoner kronor.

Erik Olausson

Efter närmare 600 investerade miljoner börjar försäljningen komma igång för teknikbolaget FlatFrog i Lund. I senaste bokslutet har nettoomsättningen fördubblats […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.