Ytterligare ett bolag grundat av tidigare Sony Mobile-anställda har tagit steget ut på marknaden. Connexion Insights har plockat hem sina första intäkter från kunder i den större storleken. Bolaget kombinerar marknadsanalys med teknisk analys och har redan fått uppdrag från företag som Ikea och Telia.
Basen i bolaget bygger på de tre delägarnas kompetens inom planering, strategi, produkt- och konkurrensanalys, vilket de jobbade med inom Sony. Connexion Insights tittar på hur ett företags produkt är uppbyggd och utvärderar utifrån komponenter och design om priset ligger rätt.
Där ingår även att jämföra produkten med liknande från konkurrenter och därigenom ge rekommendationer på vad som kan ändras för att nå en lägre kostnad med bibehållen prestanda och kvalitet.
– Vi vill komma in tidigt i processen, helst i konceptfasen. Då vi kan göra rekommendationer om design och komponentval, så företagen gör rätt val från början, säger medgrundare Andreas Johansson.
Lundabolaget har även haft uppdrag för bland andra danska Milestone, som jobbar med övervakningsprodukter och tjänster liknande Axis och som till stor del också ägs av Canon.
Framåt jobbar grundartrion på ett partnerskap med ett större nordamerikanskt teknikanalysbolag.
– De köper in och bryter ner produkter och jobbar mycket med patent- och immaterialrättsfrågor. Vi ser stora möjligheter att utveckla deras tjänster och bredda deras kundbas, säger Andreas Johansson.
Connexion Insights gick till final på Sonys pitchdag före sommaren och kunde därmed tillgodoräkna sig ett år på Ideons inkubator, dit två av grundarna, Andreas Johansson och Mattias Lindberg flyttat. Den tredje, Mattias Thuröe sitter på Minc i Malmö.
Ekonomiskt står sig bolaget på eget kapital året ut då grundarna fortfarande får lön från Sony, därefter är målet att intäkterna ska bära bolaget.
Jennie Lorentsson