torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sony-veteraner plockar Ikea som kund i nytt bolag

Ytterligare ett bolag grundat av tidigare Sony Mobile-anställda har tagit steget ut på marknaden. Connexion Insights har plockat hem sina första intäkter från kunder i den större storleken. Bolaget kombinerar marknadsanalys med teknisk analys och har redan fått uppdrag från företag som Ikea och Telia.

Basen i bolaget bygger på de tre delägarnas kompetens inom planering, strategi, produkt- och konkurrensanalys, vilket de jobbade med inom Sony. Connexion Insights tittar på hur ett företags produkt är uppbyggd och utvärderar utifrån komponenter och design om priset ligger rätt.

Där ingår även att jämföra produkten med liknande från konkurrenter och därigenom ge rekommendationer på vad som kan ändras för att nå en lägre kostnad med bibehållen prestanda och kvalitet.

andreas_johansson– Vi vill komma in tidigt i processen, helst i konceptfasen. Då vi kan göra rekommendationer om design och komponentval, så företagen gör rätt val från början, säger medgrundare Andreas Johansson.

Lundabolaget har även haft uppdrag för bland andra danska Milestone, som jobbar med övervakningsprodukter och tjänster liknande Axis och som till stor del också ägs av Canon.

Framåt jobbar grundartrion på ett partnerskap med ett större nordamerikanskt teknikanalysbolag.

– De köper in och bryter ner produkter och jobbar mycket med patent- och immaterialrättsfrågor. Vi ser stora möjligheter att utveckla deras tjänster och bredda deras kundbas, säger Andreas Johansson.

Connexion Insights gick till final på Sonys pitchdag före sommaren och kunde därmed tillgodoräkna sig ett år på Ideons inkubator, dit två av grundarna, Andreas Johansson och Mattias Lindberg flyttat. Den tredje, Mattias Thuröe sitter på Minc i Malmö.

Ekonomiskt står sig bolaget på eget kapital året ut då grundarna fortfarande får lön från Sony, därefter är målet att intäkterna ska bära bolaget.

Jennie Lorentsson

Ytterligare ett bolag grundat av tidigare Sony Mobile-anställda har tagit steget ut på marknaden. Connexion Insights har plockat hem sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.