Inför årets Roskildefestival växlar Köpenhamnsbaserade Volt upp sitt system för att lösa strömförsörjningen till besökarnas mobiler. En nyutvecklad app ska via gps säkra att de 130.000 deltagarna på årets festival snabbt ska kunna hitta närmsta laddningsbod på festivalområdet. Volt har även inlett ett samarbete med mobiloperatören Tre, som numera är återförsäljare av laddaren.
– Vi testade idén med mobila uppladdningsbås under förra årets festival och i år kommer vi att ha tio mobila bås, utöver de fasta bodar där festivaldeltagarna kan byta sina mobilbatterier mot nyladdade. Nu ska systemet ut på andra festivaler i Europa, säger medgrundaren och vd:n Trygge Aabye Dam till Rapidus.
Volt grundades av tre ingenjörsstudenter vid Danmarks tekniska universitet, DTU, och lanserade sig på Roskildefestivalen för fyra år sedan. Omsättningen uppgick 2014 till 7,5 miljoner danska kronor, med ett resultat på 714.000 kronor. Bolaget sysselsätter efter viss nedskalning 16 anställda.
– Vi har beslutat att skära ner på verksamheten för att förbättra likviditeten och utveckla teknik och partnerskap. Därför växer vi inte så mycket i år och vi räknar med att göra ett nollresultat, säger Trygge Aabye Dam.
Roskildefestivalen har tillsammans med affärsänglar skjutit till sammanlagt tre miljoner kronor till Volt genom lån och placeringar.
Keld Broksø