lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apsis växer med Stockholmsförvärv

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB Ventures i spetsen, in fem miljoner dollar i verksamheten som Apsis nu tar över.

Apsis vd Anders Frankel vill inte avslöja vad köpeskillingen uppgår till men säger att Innometrics sysselsätter runt 35 anställda. Innometrics årsomsättning har under 2012-2015 pendlat mellan 15 och 17 miljoner kronor. 2014 gjordes en större nyemission då SEB Ventures gick in med huvuddelen av de fem miljoner dollar som restes.

Innometrics utvecklar och säljer tjänster för datadriven marknadsföring, skräddarsydd efter kunden utifrån information från många olika källor. Ett område som Apsis, inriktat på e-postmarknadsföring och automatiserad marknadsföring, också fokuserat på.

anders-frankel2

– Vi startade själva ett utvecklingsprojekt för ett år sedan med en något enklare inriktning. Medan vi jobbade med detta insåg vi att området har ännu större potential än vad vi tidigare sett, och att det skulle ta väldigt lång tid att göra detta på den nivå som vi är nöjda med. Då började vi scanna av marknaden efter lämpliga uppköp, säger Anders Frankel till Rapidus.

Affären slutfördes under förra veckan. Säljare är grundare och vd Mattias Ward, delar av personalen, SEB Ventures och affärsänglar. Avsikten är att under kommande år integrera bolagen helt. Innometrics tjänster ska bli en del av Apsis erbjudande, under namnet Apsis open marketing hub.

– Det här hjälper oss och ger våra kunder möjlighet att jobba med datadriven marknadsföring. Systemet är öppet och kan knytas ihop med andra system, vilket gör det både  enklare och billigare att implementera för kunden, säger Anders Frankel.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel. Bolaget sysselsätter drygt 240 personer och förra året landade omsättningen på 280 miljoner kronor. Under våren skiftade Anders Frankel och den tidigare vd:n Kim Mortensen återigen poster, så att Mortensen återgick till att ansvara för teknik- och produktutveckling.

Innomterics kunder finns främst i Norden, bland dem syns Tele2, Sony, Arla, Ticket och Flygstolen.se.

Jennie Lorentsson

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.