tisdag 12 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apsis växer med Stockholmsförvärv

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB Ventures i spetsen, in fem miljoner dollar i verksamheten som Apsis nu tar över.

Apsis vd Anders Frankel vill inte avslöja vad köpeskillingen uppgår till men säger att Innometrics sysselsätter runt 35 anställda. Innometrics årsomsättning har under 2012-2015 pendlat mellan 15 och 17 miljoner kronor. 2014 gjordes en större nyemission då SEB Ventures gick in med huvuddelen av de fem miljoner dollar som restes.

Innometrics utvecklar och säljer tjänster för datadriven marknadsföring, skräddarsydd efter kunden utifrån information från många olika källor. Ett område som Apsis, inriktat på e-postmarknadsföring och automatiserad marknadsföring, också fokuserat på.

anders-frankel2

– Vi startade själva ett utvecklingsprojekt för ett år sedan med en något enklare inriktning. Medan vi jobbade med detta insåg vi att området har ännu större potential än vad vi tidigare sett, och att det skulle ta väldigt lång tid att göra detta på den nivå som vi är nöjda med. Då började vi scanna av marknaden efter lämpliga uppköp, säger Anders Frankel till Rapidus.

Affären slutfördes under förra veckan. Säljare är grundare och vd Mattias Ward, delar av personalen, SEB Ventures och affärsänglar. Avsikten är att under kommande år integrera bolagen helt. Innometrics tjänster ska bli en del av Apsis erbjudande, under namnet Apsis open marketing hub.

– Det här hjälper oss och ger våra kunder möjlighet att jobba med datadriven marknadsföring. Systemet är öppet och kan knytas ihop med andra system, vilket gör det både  enklare och billigare att implementera för kunden, säger Anders Frankel.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel. Bolaget sysselsätter drygt 240 personer och förra året landade omsättningen på 280 miljoner kronor. Under våren skiftade Anders Frankel och den tidigare vd:n Kim Mortensen återigen poster, så att Mortensen återgick till att ansvara för teknik- och produktutveckling.

Innomterics kunder finns främst i Norden, bland dem syns Tele2, Sony, Arla, Ticket och Flygstolen.se.

Jennie Lorentsson

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.