Kort sagt: 2014 utsågs Expertmaker till Årets Rapidusföretag. I går stod det klart att Malmöbolaget slukas av amerikanska ehandelsjätten Ebay. Skälen till affären kan lite förenklat kokas ned till en enda siffra: 900 miljoner.
Av: Erik Olausson, chefredaktör
Det är nämligen så många varor som finns ute till försäljning en vanlig dag på Ebay – allt från en fabriksny Mustang GT Premium för en halv miljon kronor till en samling med 600 rumänska frimärken till vrakpriset sex dollar. Därmed måste en potentiell köpare också navigera sig igenom 900 miljoner annonser i jakten på just den sportbil eller frimärkssamling hen är ute efter.
Datamängderna är hisnande, just nu ligger det till exempel närmare 25.000 olika annonser ute bara för Iphone 5-mobiler i olika färger och skick.
Det är här Expertmaker kommer in. Malmöbolaget grundades 2006 som ett konsultbolag inom IT-system för artificiell intelligens men gick snart över till att satsa på en egen produktportfölj av AI-baserad mjukvara. Bland tidiga projekt fanns ett webbtest för Nationalencylopedin där användarna kunde se vilken historisk person de var mest lik, samt diagnosstöd som användes av Rigshospitalet i Köpenhamn. Applikationerna inom sjukvård lyftes senare över till avknoppningsbolaget Lytics i Malmö, som i dag växt till att sysselsätta ett tiotal anställda.
Expertmaker har arbetat med Ebay och dess dotterbolag RedLaser sedan 2010, bland annat med mjukvara för mobilen som låter köpare i en fysisk butik scanna varan för att jämföra priset med de varor som finns listade på Ebay.
När Ebay nu sväljer hela Malmöbolaget handlar det dock om något mycket mer centralt för ehandelsjätten. Ebay, en av pionjärerna inom e-handel, har tidigare främst fungerat som en digital loppmarknad där privatpersoner bjuder ut ett myller av begagnade varor. I dag är dock 80 procent av varorna fabriksnya och en allt större del av annonserna läggs upp av företag. Det gör att Ebay allt mer konkurrerar med Amazon och kinesiska Alibaba, som växer betydligt snabbare.
För att vända utvecklingen presenterade Ebay nyligen ”structured data initiative”, ett jätteprojekt som syftar till att förbättra sorteringen och visningen av de 900 miljonerna varorna på sajten. Bland annat arbetar Ebay på att automatiskt kunna identifiera och lägga till information som modellnummer till de annonser som privatpersoner lägger upp.
Problemet att optimera visningen av produkterna så att kunderna köper så mycket so möjligt har redan hunnit bli klassiskt inom e-handeln och blir bara svårare att lösa ju större en e-handelssajt växer sig.
Expertmaker har inte haft någon spikrak utveckling, nettoomsättningen har de senaste åren pendlat mellan fem och nio miljoner kronor, med återkommande miljonförluster. I dag har bolaget ett 20-tal anställda i Malmö och Silicon Valley. Av allt att döma kommer de kunna arbeta vidare som vanligt, men nu enbart för Ebay. Vd:n och grundaren Lars Hård får en chefsroll inom Ebays team för ”structured data”.
Bland Expertmakers tidigare storkunder finns Vodafone, som även gick in som delägare 2013 genom en emission på åtta miljoner kronor.
”Om några år är företagets metod troligen den som ett stort antal jättar använder för att prenumerera på mänskligt imiterad intelligens och göra sig själva till experter på information om kunderna” skrev Rapidusjuryn i sin motivering när Expertmaker blev Årets Rapidusföretag 2014. Så resonerade uppenbarligen Ebay också, och såg till att slanta upp för att bli den enda jätten som får använda tekniken.
Martin Rugfelt från Expertmaker tog emot priset när bolaget blev Årets Rapidusföretag 2014. Foto: Kristoffer Lindblad.