tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Analys: 900 miljoner skäl att köpa Expertmaker

mini_erikKort sagt: 2014 utsågs Expertmaker till Årets Rapidusföretag. I går stod det klart att Malmöbolaget slukas av amerikanska ehandelsjätten Ebay. Skälen till affären kan lite förenklat kokas ned till en enda siffra: 900 miljoner.

Av: Erik Olausson, chefredaktör

Det är nämligen så många varor som finns ute till försäljning en vanlig dag på Ebay – allt från en fabriksny Mustang GT Premium för en halv miljon kronor till en samling med 600 rumänska frimärken till vrakpriset sex dollar. Därmed måste en potentiell köpare också navigera sig igenom 900 miljoner annonser i jakten på just den sportbil eller frimärkssamling hen är ute efter.

Datamängderna är hisnande, just nu ligger det till exempel närmare 25.000 olika annonser ute bara för Iphone 5-mobiler i olika färger och skick.

Det är här Expertmaker kommer in. Malmöbolaget grundades 2006 som ett konsultbolag inom IT-system för artificiell intelligens men gick snart över till att satsa på en egen produktportfölj av AI-baserad mjukvara. Bland tidiga projekt fanns ett webbtest för Nationalencylopedin där användarna kunde se vilken historisk person de var mest lik, samt diagnosstöd som användes av Rigshospitalet i Köpenhamn. Applikationerna inom sjukvård lyftes senare över till avknoppningsbolaget Lytics i Malmö, som i dag växt till att sysselsätta ett tiotal anställda.

Expertmaker har arbetat med Ebay och dess dotterbolag RedLaser sedan 2010, bland annat med mjukvara för mobilen som låter köpare i en fysisk butik scanna varan för att jämföra priset med de varor som finns listade på Ebay.

När Ebay nu sväljer hela Malmöbolaget handlar det dock om något mycket mer centralt för ehandelsjätten. Ebay, en av pionjärerna inom e-handel, har tidigare främst fungerat som en digital loppmarknad där privatpersoner bjuder ut ett myller av begagnade varor. I dag är dock 80 procent av varorna fabriksnya och en allt större del av annonserna läggs upp av företag. Det gör att Ebay allt mer konkurrerar med Amazon och kinesiska Alibaba, som växer betydligt snabbare.

För att vända utvecklingen presenterade Ebay nyligen ”structured data initiative”, ett jätteprojekt som syftar till att förbättra sorteringen och visningen av de 900 miljonerna varorna på sajten. Bland annat arbetar Ebay på att automatiskt kunna identifiera och lägga till information som modellnummer till de annonser som privatpersoner lägger upp.

Problemet att optimera visningen av produkterna så att kunderna köper så mycket so möjligt har redan hunnit bli klassiskt inom e-handeln och blir bara svårare att lösa ju större en e-handelssajt växer sig.

Expertmaker har inte haft någon spikrak utveckling, nettoomsättningen har de senaste åren pendlat mellan fem och nio miljoner kronor, med återkommande miljonförluster. I dag har bolaget ett 20-tal anställda i Malmö och Silicon Valley. Av allt att döma kommer de kunna arbeta vidare som vanligt, men nu enbart för Ebay. Vd:n och grundaren Lars Hård får en chefsroll inom Ebays team för ”structured data”.

Bland Expertmakers tidigare storkunder finns Vodafone, som även gick in som delägare 2013 genom en emission på åtta miljoner kronor.

”Om några år är företagets metod troligen den som ett stort antal jättar använder för att prenumerera på mänskligt imiterad intelligens och göra sig själva till experter på information om kunderna” skrev Rapidusjuryn i sin motivering när Expertmaker blev Årets Rapidusföretag 2014. Så resonerade uppenbarligen Ebay också, och såg till att slanta upp för att bli den enda jätten som får använda tekniken.

Expertmaker_prisutdelning2
Martin Rugfelt från Expertmaker tog emot priset när bolaget blev Årets Rapidusföretag 2014. Foto: Kristoffer Lindblad.

Kort sagt: 2014 utsågs Expertmaker till Årets Rapidusföretag. I går stod det klart att Malmöbolaget slukas av amerikanska ehandelsjätten Ebay. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Hon blir ny vd på Nationalencyklopedin

    Erfaren innovationsledare med erfarenhet från tech- och finansbranschen ska få kunskapskoncernen att växa internationellt. IT-profilen Anna Werntoft tar över som vd för NE Nationalencyklopedin.