Missnöjet kokar just nu mot avgifterna för att köra över Stora Bältbron. Jørgen Dirksen, chef för juiceproducenten Rynkeby och ordförande för Fynske Erhverv, har ställt sig i spetsen för ett uppror för att få ned brotaxorna. Nu närmar sig upproret Öresundsförbindelsen.
Kampanjen mot avgifterna på Stora Bältbron har rönt stor uppmärksamhet i Danmark, med bland annat ledarsidor i Børsen, inslag i TV-nyheterna och stöd från politiker, fackföreningar och företag som Københavns Lufthavne, Blue Water Shipping och arbetsgivarorganisationen Dansk Industri. Upproret är formaliserat i nybildade Storebælt komite, med argumentet att broförbindelsen ger överskott så det räcker för att sänka taxorna.
Samma argument går att applicera även på Öresundsbron, menar Jesper Højte Stenbæk, som ansvarar för frågor om transport och infastruktur på arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv. Han stöder det fynska upproret helhjärtat.
– Vi uppmanar Transportministeriet att göra en ny analys över hur taxorna över Öresund kan sänkas, säger Jesper Højte Stenbæk till Rapidus.
Senast det var ett uppror mot broavgiften över Öresund var 2003 då kommunala befattningshavare på båda sidor bron ville ha ner avgifterna för att öka integrationen. Dansk Industri och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren har länge önskat lägre broavgifter och med upproret mot Stora Bältbrons taxor ser fler ut att få blodad tand.
– Det är inget tvivel om att upproret mot avgifterna över Stora Bält även riktat sökljuset mot Öresundsförbindelsen, säger Jesper Højte Stenbæk.
Bakgrunden till det fynska upproret är att Stora Bältbron går med stora överskott. På Öresundsbron har antalet tågpassagerare visserligen minskat till följd av ID-kontrollerna men brons intäkter kommer primärt från fordonstrafiken, som steg med 4,1 procent under första kvartalet jämfört med samma period förra året. Bland annat ökade busstrafiken med 16,9 procent och fritidstrafiken med BroPass med 12,8 procent.
Det finansiella resultatet var 213 miljoner danska kronor, en förbättring med 6 miljoner danska kronor.
Keld Broksø