onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apptus öppnar filialer i Tyskland och Storbritannien

Efter att Lundabolaget Apptus lämnat det krisande katalogsegmentet räknar de åter med ett plusresultat för 2015. Med egna försäljningskontor i Tyskland och Storbritannien hoppas bolagsledningen att hälften av intäkterna nästa år ska komma från europeiska e-handelsbutiker.

Så sent som 2011 kom 60 procent av Apptus intäkter från katalogtjänster som svenska Eniro och brittiska Yell.com, som använde Lundabolagets teknik för att förbättra sökningarna i stora databaser. I år kommer nästan inga av intäkterna från katalogsegmentet, uppger marknadschefen Sören Meelby.

Sören Meelby– Vi räknar med att omsätta 50 miljoner kronor i år och det är nästan bara från e-handelskunder, säger han till Rapidus.

Utöver att förbättra produktsökningen på e-handelssidor används Apptus självlärande mjukvara bland annat för att optimera visningen av relevanta produkter i det digitala skyltfönstret, som blir mindre och mindre till ytan när mobilen och läsplattan tar över som shoppingredskap. I somras fick Apptus 2,4 miljoner kronor av Vinnova för att förfina tekniken.

Satsningen på e-handelskunder har dock kostat på, i de senaste tre boksluten summeras förlusterna till 12,4 miljoner kronor. Under 2015 räknar Sören Meelby åter med ett plusresultat.

Bland Apptus kunder finns CDON, Adlibris och Dustin. Cirka 70 procent av årets omsättning kommer från de nordiska länderna, resten från övriga Europa. Med egen säljpersonal på plats i England och Tyskland hoppas Sören Meelby att hälften av intäkterna nästa år ska komma från utomnordiska länder. I Tyskland jobbar Apptus sedan flera år för E-plus som köpts upp av Telefónica, i England har friluftskedjan Go Outdoors nyligen tillkommit.

– England är en tuff marknad då många av våra amerikanska konkurrenter har sina europeiska huvudkontor där, säger Sören Meelby.

Apptus har i dag 42 anställda och är i färd med att rekrytera ytterligare 10 personer inom utveckling och försäljning. Apptus ägs av grundarna Michael Mokhberi och Patrik Wåhlin, medan riskkapitalbolaget InnovationsKapital är tredje största ägare.

Erik Olausson

Efter att Lundabolaget Apptus lämnat det krisande katalogsegmentet räknar de åter med ett plusresultat för 2015. Med egna försäljningskontor i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.