torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apptus öppnar filialer i Tyskland och Storbritannien

Efter att Lundabolaget Apptus lämnat det krisande katalogsegmentet räknar de åter med ett plusresultat för 2015. Med egna försäljningskontor i Tyskland och Storbritannien hoppas bolagsledningen att hälften av intäkterna nästa år ska komma från europeiska e-handelsbutiker.

Så sent som 2011 kom 60 procent av Apptus intäkter från katalogtjänster som svenska Eniro och brittiska Yell.com, som använde Lundabolagets teknik för att förbättra sökningarna i stora databaser. I år kommer nästan inga av intäkterna från katalogsegmentet, uppger marknadschefen Sören Meelby.

Sören Meelby– Vi räknar med att omsätta 50 miljoner kronor i år och det är nästan bara från e-handelskunder, säger han till Rapidus.

Utöver att förbättra produktsökningen på e-handelssidor används Apptus självlärande mjukvara bland annat för att optimera visningen av relevanta produkter i det digitala skyltfönstret, som blir mindre och mindre till ytan när mobilen och läsplattan tar över som shoppingredskap. I somras fick Apptus 2,4 miljoner kronor av Vinnova för att förfina tekniken.

Satsningen på e-handelskunder har dock kostat på, i de senaste tre boksluten summeras förlusterna till 12,4 miljoner kronor. Under 2015 räknar Sören Meelby åter med ett plusresultat.

Bland Apptus kunder finns CDON, Adlibris och Dustin. Cirka 70 procent av årets omsättning kommer från de nordiska länderna, resten från övriga Europa. Med egen säljpersonal på plats i England och Tyskland hoppas Sören Meelby att hälften av intäkterna nästa år ska komma från utomnordiska länder. I Tyskland jobbar Apptus sedan flera år för E-plus som köpts upp av Telefónica, i England har friluftskedjan Go Outdoors nyligen tillkommit.

– England är en tuff marknad då många av våra amerikanska konkurrenter har sina europeiska huvudkontor där, säger Sören Meelby.

Apptus har i dag 42 anställda och är i färd med att rekrytera ytterligare 10 personer inom utveckling och försäljning. Apptus ägs av grundarna Michael Mokhberi och Patrik Wåhlin, medan riskkapitalbolaget InnovationsKapital är tredje största ägare.

Erik Olausson

Efter att Lundabolaget Apptus lämnat det krisande katalogsegmentet räknar de åter med ett plusresultat för 2015. Med egna försäljningskontor i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.