Runt 150 miljoner automatgenererade sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik. Ett avtal med en kinesisk mobiloperatör öppnar en ny marknad med drygt en miljard konsumenter för Malmöbolaget.
Det är lättnader i restriktionerna från de kinesiska myndigheterna som möjliggjort avtalet med den kinesiska operatören. Enligt försäljningschefen Fredrik Knutsson är Beepsend den första europeiska aktören inom bolagets nisch som fått in en fot på den kinesiska markaden. Som främsta målgrupp ser han internationella storföretag som vill skicka automatgenererade sms till Kina om exempelvis hotellbokningar eller orderbekräftelse från köp på nätet.
− Det här kommer även att underlätta våra kontakter med kinesiska företag som vill skicka ut sms utanför Kina säger Fredrik Knutsson till Rapidus.
Parallellt har Beepsend ingått ett liknande avtal i Burma, även det en marknad som är hårt reglerad av regimen och tidigare har varit hermetiskt tillsluten. Där är första affären redan på plats, då IP-telefonibolaget Viber ska använda Beepsends teknik för att skicka verifikationskoder via sms till Burmesiska användare.
Beepsend har i dag 35 anställda, varav ett 30-tal i Malmö och resten i Spanien och Polen. Bolaget omsatte 110 miljoner kronor med ett rörelseresultat på nio miljoner i det senaste bokslutet, som sträcker sig till augusti 2013. I kundlistan syns bland andra Scandic, som skickar ut bokningsbekräftelse via sms, och AstraZeneca, som använder tekniken i sin internkommunikation. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.
Beepsends största konkurrenter är i dag amerikanska Nexmo och Twilio. På hemmaplan finns även mindre uppstickare, däribland danska elvamannabolaget Cool Group som just köpts upp av norska konkurrenten Link Mobility för 75 miljoner danska kronor.
Erik Olausson