Ängelnätverket Connect Skånes medlemmar ökade under förra året sina insatser i regionens uppstartsbolag, visar nya siffror från organisationen. Totalt delade 15 olika bolag på 22 miljoner kronor. Flest investeringar gjordes i IT-bolag, följt av life science-verksamheter.
Totalsumman på 22 miljoner kronor inkluderar följdinvesteringar. Storleken på kapitaltillskottet varierade, från knappa miljonen upp till fyra miljoner kronor. Jämfört med föregående år ökade investeringarna med ett par miljoner kronor.
– Vi har haft ett starkt inflöde av änglar sedan i höstas och vi ser att det ligger i tiden att göra saminvesteringar i nya bolag, säger Eva Ohlstenius, vd för Connect Skåne, som under året byter namn till Connect Sverige Region Syd.
Trenden bland änglarna är att investera i branscher man känner till, men genom saminvesteringar med andra änglar vågar fler ge sig in på nya marker, menar Ohlstenius för Rapidus.
– Våra tematräffar, om bland annat life science, har dragit mycket folk, och för många underlättar det att ta steget om man har någon mer med sig. Det minimerar ju också riskerna, säger Ohlstenius.
En av änglarna som gjorde investeringar under förra året är helsingborgaren Sven Wennhall, grundare av resebolaget Sembo. Under förra året gick han bland annat in med en halv miljon kronor i Blackwing Sweden, en skånsk tillverkare av ett lätt sportflygplan i kolfiber.
– Det var två saker som fick mig at vilja investera i Blackwing, dels att entreprenören, Niklas Anderberg, är en man som lever sin dröm och för att göra flygplan. Dels att planet byggs efter den allra senaste spetstekniken inom aerodynamik, säger Sven Wennhall till Rapidus.
Planet är byggt i samma kolfibermaterial som Koenigsegg och prototypen har rönt stort intresse, bland annat vid flygmässan i Fredrichshafen. Under sommaren räknar Wennhall med att planet får sin certifiering, varefter man kan komma igång med tillverkning och försäljning.
– När certifieringen är klar kommer vi bjuda in 300 personer som gjort intresseanmälan för provflygningar. Parallellt letar vi efter en lämplig plats för att bygga upp fabriken på, och har kontakt med näringslivsdirektörerna i Landskrona, Ängelholm och Eslöv, säger Sven Wennhall.
Varje plan kommer att kosta som en bättre Porsche, runt 1,5 miljoner kronor och Wennhall räknar med minst fem ordrar i september. På sikt är målet att skala upp produktionen till 100 plan per år.
Connect Region Syd har i dagsläget cirka hundra medlemmar. Under 2014 pitchade 27 olika uppstartsbolag sina affärsidéer för Connect-änglarna.
Jennie Lorentsson