Microbus Malmögren har redan omsatt 12 miljoner kronor i år – lika mycket som under hela förra året. Ledningen räknar med att nå 20 miljoner i år.
− Det är framför allt konjunkturen som vänt ordentligt. Nu kommer vi garanterat slå förra årets omsättning. Vi växer mycket på den digitala informationsbiten, vi har vunnit flera kommunala upphandlingar som avser digitala skyltar vid infarten till städer. Vi säljer bra även på visualiseringsteknik, som utvisar produktionsutfall i industrin realtid, säger vd Jan Niskala.
Totalt räknar han med att Microbus-koncernen omsätter 30 miljoner kronor i år. Bakom tillväxten ligger framförallt framgångar när det gäller egna produkter, där hård- och mjukvara säljs som ett paket.
− Ungefär hälften av vår omsättning utgörs av hårdvara, en fjärdedel av mjukvara och resten av tjänster, säger Jan Niskala.
Under året planerar Microbus att utöka sina lokaler i Arlöv och det kan även bli aktuellt med rekryteringar.
− Vi har precis nyanställt på driftsättningssidan, möjligt att det blir ytterligare en till hösten, säger Jan Niskala.
Bland bolagets kunder märks – utöver kommuner – Scania, Atlas Copco, Astra Zeneca, Haldex och Åbro bryggerier.
Vibeke Hjalmers