tisdag 20 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Näringslivstoppar öppnar för ”Greater Copenhagen”

Skånska politiker har länge tvekat om varumärket Greater Copenhagen. Men näringslivet är desto mer positivt, visar Rapidus rundringning till en handfull tunga nyckelspelare.

dan_olofsson– Vi behöver nytänkande istället för bytänkande. Internationellt är det inte många som känner till varumärket Öresund, medan Greater Copenhagen är bästa förslaget så här långt. Många politiker är negativa, men jag tror det finns mycket att vinna om vi kan göra en deal med danskarna om att integrera Skåne i sitt tänk, säger IT-entreprenören Dan Olofsson.

Även Öresundsbrons vd Caroline Ullman-Hammer är inne på spåret att regionen behöver vässa sin marknadsföring för att kunna locka kompetens och nyetableringar.

Caroline-Ullman-Hammer– Efter 15 år med Öresundsbron kan vi konstatera att namnet Öresund inte slagit internationellt. Ingen kan ta Öresund ifrån oss här i det lokala samhället, men vi måste våga ta nya grepp för att marknadsföra oss. Exempelvis är ESS en internationell angelägenhet och det vore bra om anläggningen kunde hamna i ett större sammanhang, säger Caroline Ullman-Hammer.

Bakgrunden är att 46 danska kommuner enats om det gemensamma varumärket Greater Copenhagen för internationell marknadsföring. Öresundsregionen, Copenhagen Malmö Region och andra försök att benämna det gränsöverskridande dansk-svenska området har inte fått något fäste, lyder argumentet.

Men skånska politiker har inte gett något klart besked om Skåne ska gå med. Regionordförande Henrik Fritzon förklarade i Rapidus för några veckor sedan att Greater Copenhagen inte är ”någon stor grej”. På ett toppmöte i Kristianstad i juni med ett par hundra deltagare ska i alla fall frågan diskuteras.

Enligt vad Rapidus erfar är stötestenarna i Skåne delvis av emotionell karaktär. Det är känsligt att inlemmas i en dansk identitet, och det finns en politisk knut i att statliga satsningar i Skåne då riskerar uppfattas som investeringar i den danska huvudstaden.

Det skånska näringslivet har alltså en mer pragmatisk inställning.

Charlotta_Falvin– Jag tror många är rädda i onödan för namnet Köpenhamn, som ju är det starkaste varumärket vi har. Jag tycker det vore smart att ansluta sig, säger Charlotta Falvin, styrelseproffs och ordförande för både LTH och Ideon.

Men är inte Köpenhamn mest Tivoli, HC Andersen och vaktparaden på Amalienborg? Har verkligen näringslivet i Skåne någon nytta av det?

– Så länge varumärket är positivt laddat har det inte så stor betydelse exakt vad det är. Det är heller inte fel att näringslivet kopplas till den mer civila världen, säger Charlotta Falvin.

Också Midroc Property Developments vd Magnus Skiöld vill ha Greater Copenhagen.

– Jag vet inte hur vi skulle kunna lyckas nå igenom i bruset internationellt med Malmö och Öresundsregionen som varumärke. För att ha en chans är det smartare att tillhöra Storköpenhamn.

Chefen för handlarföreningen Malmö Citysamverkan, Pia Sandin, är dock mer tveksam.

– Malmö och Skåne borde samla sig runt ett eget starkt varumärke. Sedan kan vi samarbeta med Köpenhamnsregionen, men jag tycker vi ska stå på oss och gå vidare på ett eget spår, säger hon.

Kristian Svensson

Skånska politiker har länge tvekat om varumärket Greater Copenhagen. Men näringslivet är desto mer positivt, visar Rapidus rundringning till en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Iskallt USA gör Europa hetare

    Donald Trumps krumbukter leder till både framgång och bakslag för svenska företag.
    Medan Klang Ai maxar tillväxten i Europa, är det i vissa fall tvärstopp för företag som redan hunnit över Atlanten.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Emissionsfiasko – Nanoecho tvingas tvärnita

    Nästan ingen gick med i Lundabolaget Nanoechos emissionsrunda. Nu pausar bolaget sina kliniska studier och aktien dyker till nya bottennivåer. – Vi ångrar inte att vi gick till börsen i fjol, säger vd Linda Persson.


  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • “Bästa pitcharna någonsin på Hetch”

    Imorgon arrangerar Hetch ”Startup Demo Day” där inkubatorns hetaste startups får pitcha för investerare. Det lär bli pitchar att skriva hem om – om man får tro inkubatorn själv.

  • Joel Eklund till Trianons styrelse

    Tepe-arvtagaren Joel Eklund tar plats i fastighetsbolaget Trianons styrelse. Det blir den femte styrelsen som han sätter sig i, förutom Tepe. Trianon kom även på tisdagen med en bra rapport, men aktiemarknaden verkar inte vilja ha fastigheter just nu.

  • Så mycket kostar det att hyra kontor i Malmö och Lund

    Öppna kontor i Malmö eller Lund? Hyrorna skiljer sig åt mellan de båda städerna, men kanske inte på det sätt man kan tro. Så här mycket kostar det att hyra och här finns de mest attraktiva lägena. Rapidus har ännu opublicerade siffror.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Stephan Müchler lämnar Handelskammaren

    Efter drygt 27 år som vd på Sydsvenska Handelskammaren lämnar Stephan Müchler sin post. Hans ersättare rekryteras internt och skiftet sker vid årsmötet i maj.

  • Tetra Pak investerar i impactbolag

    Hässleholmsbaserade Recoma, som tillverkar byggskivor av återvunna kartonger, får ett kapitaltillskott från en tungviktare inom kartongindustrin: Tetra Pak. Nu kan Recomas intäkter gå från 7 till 40 miljoner kronor.

  • Mångmiljardaffärer när skånska fastigheter byter ägare

    På kort tid har fastigheter för nära 15 miljarder bytt händer i skånska strukturaffärer. Den senaste i raden är Acrinovas rekordförsäljning av mer än hälften av beståndet.

  • Ny entreprenörshubb öppnar i Malmö

    Entreprenörsnätverket Bling väljer Malmö när de för första gången ska etablera sig utanför Stockholm. Grundaren Deqa Abukar vill få fler Malmöbor att bli entreprenörer.

  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.