Skånska politiker har länge tvekat om varumärket Greater Copenhagen. Men näringslivet är desto mer positivt, visar Rapidus rundringning till en handfull tunga nyckelspelare.
– Vi behöver nytänkande istället för bytänkande. Internationellt är det inte många som känner till varumärket Öresund, medan Greater Copenhagen är bästa förslaget så här långt. Många politiker är negativa, men jag tror det finns mycket att vinna om vi kan göra en deal med danskarna om att integrera Skåne i sitt tänk, säger IT-entreprenören Dan Olofsson.
Även Öresundsbrons vd Caroline Ullman-Hammer är inne på spåret att regionen behöver vässa sin marknadsföring för att kunna locka kompetens och nyetableringar.
– Efter 15 år med Öresundsbron kan vi konstatera att namnet Öresund inte slagit internationellt. Ingen kan ta Öresund ifrån oss här i det lokala samhället, men vi måste våga ta nya grepp för att marknadsföra oss. Exempelvis är ESS en internationell angelägenhet och det vore bra om anläggningen kunde hamna i ett större sammanhang, säger Caroline Ullman-Hammer.
Bakgrunden är att 46 danska kommuner enats om det gemensamma varumärket Greater Copenhagen för internationell marknadsföring. Öresundsregionen, Copenhagen Malmö Region och andra försök att benämna det gränsöverskridande dansk-svenska området har inte fått något fäste, lyder argumentet.
Men skånska politiker har inte gett något klart besked om Skåne ska gå med. Regionordförande Henrik Fritzon förklarade i Rapidus för några veckor sedan att Greater Copenhagen inte är ”någon stor grej”. På ett toppmöte i Kristianstad i juni med ett par hundra deltagare ska i alla fall frågan diskuteras.
Enligt vad Rapidus erfar är stötestenarna i Skåne delvis av emotionell karaktär. Det är känsligt att inlemmas i en dansk identitet, och det finns en politisk knut i att statliga satsningar i Skåne då riskerar uppfattas som investeringar i den danska huvudstaden.
Det skånska näringslivet har alltså en mer pragmatisk inställning.
– Jag tror många är rädda i onödan för namnet Köpenhamn, som ju är det starkaste varumärket vi har. Jag tycker det vore smart att ansluta sig, säger Charlotta Falvin, styrelseproffs och ordförande för både LTH och Ideon.
Men är inte Köpenhamn mest Tivoli, HC Andersen och vaktparaden på Amalienborg? Har verkligen näringslivet i Skåne någon nytta av det?
– Så länge varumärket är positivt laddat har det inte så stor betydelse exakt vad det är. Det är heller inte fel att näringslivet kopplas till den mer civila världen, säger Charlotta Falvin.
Också Midroc Property Developments vd Magnus Skiöld vill ha Greater Copenhagen.
– Jag vet inte hur vi skulle kunna lyckas nå igenom i bruset internationellt med Malmö och Öresundsregionen som varumärke. För att ha en chans är det smartare att tillhöra Storköpenhamn.
Chefen för handlarföreningen Malmö Citysamverkan, Pia Sandin, är dock mer tveksam.
– Malmö och Skåne borde samla sig runt ett eget starkt varumärke. Sedan kan vi samarbeta med Köpenhamnsregionen, men jag tycker vi ska stå på oss och gå vidare på ett eget spår, säger hon.
Kristian Svensson