torsdag 21 november 2024

inloggad som

Näringslivstoppar öppnar för ”Greater Copenhagen”

Skånska politiker har länge tvekat om varumärket Greater Copenhagen. Men näringslivet är desto mer positivt, visar Rapidus rundringning till en handfull tunga nyckelspelare.

dan_olofsson– Vi behöver nytänkande istället för bytänkande. Internationellt är det inte många som känner till varumärket Öresund, medan Greater Copenhagen är bästa förslaget så här långt. Många politiker är negativa, men jag tror det finns mycket att vinna om vi kan göra en deal med danskarna om att integrera Skåne i sitt tänk, säger IT-entreprenören Dan Olofsson.

Även Öresundsbrons vd Caroline Ullman-Hammer är inne på spåret att regionen behöver vässa sin marknadsföring för att kunna locka kompetens och nyetableringar.

Caroline-Ullman-Hammer– Efter 15 år med Öresundsbron kan vi konstatera att namnet Öresund inte slagit internationellt. Ingen kan ta Öresund ifrån oss här i det lokala samhället, men vi måste våga ta nya grepp för att marknadsföra oss. Exempelvis är ESS en internationell angelägenhet och det vore bra om anläggningen kunde hamna i ett större sammanhang, säger Caroline Ullman-Hammer.

Bakgrunden är att 46 danska kommuner enats om det gemensamma varumärket Greater Copenhagen för internationell marknadsföring. Öresundsregionen, Copenhagen Malmö Region och andra försök att benämna det gränsöverskridande dansk-svenska området har inte fått något fäste, lyder argumentet.

Men skånska politiker har inte gett något klart besked om Skåne ska gå med. Regionordförande Henrik Fritzon förklarade i Rapidus för några veckor sedan att Greater Copenhagen inte är ”någon stor grej”. På ett toppmöte i Kristianstad i juni med ett par hundra deltagare ska i alla fall frågan diskuteras.

Enligt vad Rapidus erfar är stötestenarna i Skåne delvis av emotionell karaktär. Det är känsligt att inlemmas i en dansk identitet, och det finns en politisk knut i att statliga satsningar i Skåne då riskerar uppfattas som investeringar i den danska huvudstaden.

Det skånska näringslivet har alltså en mer pragmatisk inställning.

Charlotta_Falvin– Jag tror många är rädda i onödan för namnet Köpenhamn, som ju är det starkaste varumärket vi har. Jag tycker det vore smart att ansluta sig, säger Charlotta Falvin, styrelseproffs och ordförande för både LTH och Ideon.

Men är inte Köpenhamn mest Tivoli, HC Andersen och vaktparaden på Amalienborg? Har verkligen näringslivet i Skåne någon nytta av det?

– Så länge varumärket är positivt laddat har det inte så stor betydelse exakt vad det är. Det är heller inte fel att näringslivet kopplas till den mer civila världen, säger Charlotta Falvin.

Också Midroc Property Developments vd Magnus Skiöld vill ha Greater Copenhagen.

– Jag vet inte hur vi skulle kunna lyckas nå igenom i bruset internationellt med Malmö och Öresundsregionen som varumärke. För att ha en chans är det smartare att tillhöra Storköpenhamn.

Chefen för handlarföreningen Malmö Citysamverkan, Pia Sandin, är dock mer tveksam.

– Malmö och Skåne borde samla sig runt ett eget starkt varumärke. Sedan kan vi samarbeta med Köpenhamnsregionen, men jag tycker vi ska stå på oss och gå vidare på ett eget spår, säger hon.

Kristian Svensson

Skånska politiker har länge tvekat om varumärket Greater Copenhagen. Men näringslivet är desto mer positivt, visar Rapidus rundringning till en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Mau Holding får sin första vd

    Malmö universitets holdingbolag, Mau Holding, ska sätta fart på det operativa arbetet och göra fler investeringar. Därför tillsätts för första gången en vd, som tillträder den 1 januari. Rapidus kan nu berätta vem det blir. 

  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Bimobject trotsar byggkonjunkturen

    Malmöbolaget Bimobject, med EQT som största ägare, trotsar den tuffa byggkonjunkturen med både ökad omsättning och en vändning til vinst. Vd Martin Lind berättar vad som hänt.

  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.

  • Easy Depot expanderar och siktar på börsen

    Malmöbaserade Easy Depot, med flera kända näringslivsprofiler i ägarlistan, siktar på 70 miljoner i en pågående emission. Samtidigt har fastighetsbolaget landat ett avtal med byggjätten Skanska. Vd Sofia Wäborg blickar nu mot börsen.

  • Tillväxt Helsingborg återvänder till rötterna

    Jeremie Poirier, superminglare och initiativtagare till jätteeventet the Drop, blir ny vd för Tillväxt Helsingborg. Rekryteringen markerar en nystart för stiftelsens ursprungsidé.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Innovation Skånes nya miljardmål

    I somras tillträdde Tue David Bak som vd för Innovation Skåne. Nu har han lagt om strategin för hur innovationsbolaget ska arbeta och vilka mål som ska nås. Det handlar om stora pengar och målen är minst sagt djärva.