Avtalet med en amerikansk elektronikjätte har slutligen öppnat konsumentmarknaden för FlatFrog. I dag finns Windowsdatorer ute i handeln med tryckkänsliga skärmar från Lundabolaget, som genom åren tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital från den tunga ägarskaran.
Det handlar om så kallade all-in-one datorer med skärm och hårdvara i samma enhet, där Flatfrogs teknik gör skärmen tryckkänslig i så många punkter samtidigt som operativsystemet tillåter.
− Jag vet inte om de lanserats i Europa än, men de finns ute i handeln i USA och Asien, säger FlatFrogs styrelseordförande Christer Fåhraeus utan att vilja precisera vem den nordamerikanska PC-tillverkaren är.
Bland de som satsat på tryckkänsliga all-in-one datorer finns HP och Dell, som båda lanserat Windows-datorer med skärmar som kan hantera tio tryckpunkter samtidigt.
Affären med den nordamerikanska elektronikjätten aviserades i januari. Tidigare har FlatFrog även förhandlat om en liknande affär med en asiatisk PC-tillverkare men framöver är det främst inom större interaktiva skärmar för exempelvis hotellreceptioner, köpcenter och konferensrum som ledningen lägger krutet.
FlatFrogs patenterade teknik för tryckkänsliga skärmar baseras på ljussignaler som skickas in genom kanten på själva glaset, till skillnad från exempelvis en Iphone, där skärmen är försedd med ett tunt, elektriskt laddat rutnät som registrerar tryckpunkterna. Kostnaden för FlatFrogs teknik stiger därmed inte lika snabbt när skärmstorleken ökar, vilket gör den relativt sett billigare för större skärmar.
FlatFrog fick i somras in 130 miljoner kronor från bland andra riskkapitalbolaget Invus och Köpenhamnsbaserade Sunstone Capital. Sedan tidigare finns amerikanska Intel Capital i ägarskaran. 2013 hade FlatFrog en nettomsättning på 3,1 miljoner kronor med ett resultat på -86 miljoner. 2014 års siffror är inte helt sammanräknade än men enligt Christer Fåhraeus var omsättningen i paritet med föregående år.
Erik Olausson