Kort sagt: Det tar fyra månader att få en dagisplats i Malmö och tre år att få en hyresrätt. Samtidigt ekar över 40.000 kvadratmeter tomma sedan Entré nu kört fast med sin räddningsplan, för ett köpcentrum som mer och mer framstår som en felsatsning redan från början. Det är hög tid att hitta en nödutgång för Entré.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Över 20.000 nyfikna besökte Entré första dygnet sedan dokusåpastjärnan Carolina Gynning klippt invigningsbandet i mars 2009. Då hade lågkonjunkturen ännu inte nått botten, men danska TK Development som utvecklat fastigheten räknade med att ha över 90 procent av butiksytan uthyrd inom några månader och 5,5 miljoner besökare första året.
För den som förirrar sig in i köpcentret i dag känns visionen ytterligt avlägsen. Ett fåtal butiker håller fortfarande öppet i det som i mer än ett år varit ett ödsligt, inplastat komplex av vitmålade masonitskivor och dammiga byggnadsställningar, om än med nylagt golv.
Ändå hade Entré det relativt väl förspänt till en början. Emporia öppnade inte förrän i slutet av 2012, vilket gav Entré nästan tre år på sig att etablera sin kundkrets i fred. Och när Systembolaget ett kvarter bort fick vattenläcka i sina lokaler och flyttade till Entré 2011 fick köpcentret ett självskrivet dragplåster, längst in i huset.
Trots det tog omsättningen aldrig fart, med butiksflykt som följd och 2013 aviserade ägarna, tyska Commerz Real, en satsning på 300 miljoner kronor för att få till en nystart i köpcentret.
Förklaringen är delvis att konkurrensen hårdnat rejält. Sedan Entrés invigning har såväl Caroli som Triangeln och Mobilia byggt om och byggt till. För att inte tala om Emporia, där butikerna under det första hela verksamhetsåret 2013 omsatte över två miljarder kronor sammanlagt. Det har gett tydligt avtryck i cityhandeln, bland butikerna i Malmös centrum sjönk försäljningen av sällanköpsvaror med fyra procent under 2013, motsvarande 160 miljoner kronor, enligt en sammanställning från Fastighetsägarna Syd. Och även om vakanserna bland butikslokaler minskat något på senare tid medger till och med butiksägarföreningen Citysamverkan att Malmö i dag har ett överskott av handelsyta.
Det ser allt mer ut som att Entré fått ta smällen för köpcenterboomen och det finns ett viktigt skäl till det: läget. Till skillnad mot Hansa och Triangeln är Entré inte centralt nog att locka flanörerna på stan, men inte heller tillräckligt enkelt att ta sig till och parkera vid för att fyllas av bilburna helgshoppare.
Rent intuitivt kan myllret vid Värnhemstorget verka vara en bra grogrund för kommers. Men stressade pendlare har knappast kläd- och skoinköp som första prioritet när barnen ska hämtas på dagis och kycklingfiléerna hinna tina till kvällsmaten.
En närmare titt på Malmökartan ger också en bra vink om att Entrés placering var feltänkt redan från början. De kringliggande bostadskvarteren är långt ifrån Malmös fattigaste, den disponibla inkomsten i Kirseberg ligger på 182.000 kronor om året per person enligt de senaste siffrorna. Det är bara något under snittet i staden och i partiet med stadsdelen Hyllie, där Mobilia och Emporia är belägna. Men dessa båda köpcenter ligger även närmast villamattorna i Limhamn/Bunkeflo, Malmös köpstarkaste stadsdel med disponibel medelinkomst på 282.000 kronor per person.
Ett flertal nybyggda och planerade bostadshus i Entrés kvarter, längs Lundavägen och i de gamla buss- och spårvagnsstallarna på Norra Sorgenfri, räcker inte långt för att utjämna den balansen.
Till råga på allt har Commerz Reals räddningsplan för Entré efter flera förseningar nu fastnat i ett moment 22. Planen inkluderar en utbyggnad av köpcentret med 5.000 kvadratmeter handelsyta, men Värnhem är redan relativt hårt belastat av avgaser och expansionen kommer medföra en oacceptabel ökning av biltrafiken i området. Det menar både länsstyrelsen och Malmö stads miljönämnd, som för några veckor sedan gav sitt andra avslag på detaljplanen. Men för Entrés del har problemet snarare varit bristen på bilar, om inte trafiken ska öka faller hela poängen med utbyggnaden.
”Här öppnar 100 nya butiker” lovar skylten på det till stora delar igenbommade köpcentret. Kanske blir det så till sist. Men mycket lite talar i dag för att Entré ska gå bättre efter nystarten än under första vändan.
Det är hårda bud för Commerz Real, som köpte Entré redan under uppförandet för 1,5 miljarder kronor. Det vore naivt att tro att skulle ge upp den investeringen i en handvändning. Men då expansionsplanerna kört fast är detta ett utmärkt tillfälle att tänka om.
Stora delar av köpcentret skulle exempelvis lämpa sig väl för att bygga om till bostadslägenheter, på bekvämt avstånd från livsmedelsbutiken, systembolaget och biografen som fortfarande är öppna i Entré. Med täta bussförbindelserna till såväl Lund som resten av Malmö är läget inte heller otänkbart för kontorsarbetsplatser, även om det redan byggs gott om kontorsbyggander i Västra hamnen och Hyllie. Man kan till och med tänka sig att spinna vidare på det lekland som tidigare var etablerat i Entré och bygga om delar till förskola.
Med över 25.000 i bostadskö och hårt tryck på förskoleplatserna finns det gott om saker Malmö behöver för att locka unga och välutbildade till staden och undanröja hinder för kompetensförsörjning och tillväxt. Men punkten ”mer shopping” toppar knappast listan i dag.