Stärkta av ytterligare kapital i ryggen har Ideonbolaget Zaplox de nödvändiga musklerna för att verkställa sin internationella tillväxtplan.
Sedan Zaplox i augusti tog in drygt 27 miljoner kronor i riskkapital från från sina befintliga ägare samt tillkommande tyska 4M Beteiligung, som kontrolleras av industrifamiljen Mankel, har expansionsplanerna satts i verket. Nu förbereder man etablering av säljbolag i USA där flera stora potentiella kunder finns för Zaplox.
– Vi har enligt vår plan blivit mer aktiva utanför Sverige och förbereder etablering i USA, där vi ska bestämma var vi ska ha vårt nya säljkontor. Troligtvis blir det på östkusten, dels för att vår samarbetspartner Axis har kontor där, dels för att flera hotellkedjor har sina huvudkontor där, säger Zaplox vd Magnus Friberg till Rapidus och tillägger att det till en början handlar om en säljstyrka på 1–2 personer.
Zaplox vidgar sig även på hemkontinenten och har plockat kunder i Tyskland, Österrike. Ytterligare kunder är på väg in från Benelux, Frankrike och Storbritannien, uppger Friberg. På sikt kan det bli aktuellt med ett kontor även i Singapore då intresset från Sydostasien är stort.
– Under 2014 gick vi från att vara ett utvecklingsbolag med pilotkunder till att lägga fokus på kommersialisering, leverans och att uppgradera kunder till fullt betalande, säger Friberg, som tillträdde sin post för drygt ett år sedan.
Som Rapidus berättat tidigare har Zaplox totalt tagit in 54 miljoner kronor i kapital. Planen är att göra ett positivt resultat nästa år.
– Jag bedömer att kapitalet räcker dit, om inte en kraftigare expansion kräver ytterligare medel, säger Friberg.
Zaplox grundades i slutat av 2010 och ägs av familjen Mankel, Industrifonden och LMK Ventures. Bolaget sysselsätter i dag cirka 20 personer, varav en handfull är konsulter. Förutom Axis samarbetar man sedan årsskiftet med SimonsVoss, som utvecklar digitala lås- och passersystem.
Bland Zaplox existerande kunder finns bland andra SkiStar, HTL och Wihlborgs.
Jennie Lorentsson