torsdag 21 november 2024

inloggad som

HH marginaliserat – nu styr Köpenhamn och Malmö

Kort sagt: En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör verkar vara helt utanför dagordningen för nya svenska regeringen. Därmed försvinner draghjälpen för de som lobbar för en fast förbindelse över norra Öresund. Scenen har lämnats över till Köpenhamn och Malmö som istället vill ha en Öresundsmetro – och som just nu stärker samarbetet på alla andra fronter.Av Keld Broksø, KöpenhamnsredaktörEn del gånger ligger det mest intressanta inte i politikernas formuleringar, utan i det som överhuvudtaget inte nämns. Exempelvis står ingenting om en kommande HH-tunnel i det infrastrukturprogram som Socialdemokraterna och Miljöpartiet lade fram vid sin regeringsbildning.

Förmodligen får detta skyllas på Miljöpartiets motstånd. För den socialdemokratiska kongressen har sagt sig villig att ställa sig bakom idén. Men nu är Miljöpartiet också en del av majoritetsstyret i Helsingborgs stad vilket inte heller ger den omfattande lobbyinsatsen för HH någon vind i seglen. Denna lobbyorganisation, den så kallade HH-gruppen, vill nog inte riktigt ta in sanningen, men rent objektivt kan vi ändå slå fast att idén om en HH-tunnel efterhand har marginaliserats.

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør har under alla år varit en i första hand svensk önskan. Inga danska regeringspolitiker har stöttat idén helhjärtat. Den logiska konsekvensen av svenskarnas nya stand by-läge vad gäller HH är att om man inte är beredd vänta på en ny svensk regering (med en mer positiv inställning till förbindelsen) så är det dags för HH-gruppen att lägga ner.

Det är en stor kamel att svälja. Inte minst eftersom HH-gruppen och dess beslutsunderlag är dyra projekt. Så sent som ifjol anlitades kommunikationsbyrån Burson-Marsteller i Köpenhamn för ett tre-årskontrakt för att hjälpa till att få HH upp på agendan. Årlig budget: 300.000 danska kronor. Det sker efter IBU-Öresund-rapporten från 2010 som rekommenderade just en HH-förbindelse, till en kostnad av 33 miljoner kronor, utan att det sedan kommit några konkreta resultat.

Man kan bita sig fast och fortsatt hävda att HH-förbindelsen är riktig. Det finns bra argument, som kortare transporttid till gagn för företagen, förbindelsen finansierar sig själv genom användaravgifter samt de faktum att regionen kommer hänga ihop i båda ändar och skapa en större arbetsmarknad.

Detta är fundamenten till stödet bakom HH-gruppen, som backas upp av bland andra Dansk Byggeri, Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Ordförande är Erik Østergaard, direktör för Dansk Transport och Logistik. Men realpolitiskt är bilden nu helt förändrad. Från hopp till hopplöshet för de troende.

Så vad händer nu?

De tunga moderaterna Anna Kinberg Batra och Jonas Jacobsson Gjörtler skriver i veckan i ett debattinlägg i Sydsvenskan att Skåne behöver ytterligare en fast förbindelse till Själland. Men de slirar bekvämt på frågan om vilken sträckning.

Den krassa verkligheten efter svenska regeringsskiftet är att det är Köpenhamn-Malmö som driver all dynamik i Öresundsregionen. De två städerna är till och med eniga om att de bara tänker jobba för en ny Öresundsmetro – och inte en HH-förbindelse.

Köpenhamn-Malmös status som det faktiska kraftcentret blev också tydlig på Öresundstinget häromveckan. Det nya varumärket ”Copenhagen” (med 46 kommuner och två regioner på Själland) bjöd in Skåne till att gå in under ett nytt branding-namn, ”Greater Copenhagen”.

Glöm allt om begreppet ”Öresundsregionen”. Nu ska den globala marknadsföringen ske under ett nytt gemensamt namn, som primärt drivs av Köpenhamn-Malmö.

De båda städerna presenterade dessutom i somras en ny gemensam solostrategi, Copenhagen-Malmö 2025, och därmed cementerades ensamracet. Köpenhamns och Malmös politiska ledare slog fast att städerna ska ”befästa sin position som Europas största universitetsregion”.

Efter den brutala avlivningen av Øresundsuniversitetet och Øresund Science Region för några år sedan signaleras här en önskan om att återskapa något liknande, men bara för Köpenhamn-Malmö.

Skillnaden i dag jämfört med situationen i somras är att den nedmontering av HH-idén vi ser ger Köpenhamn och Malmö fritt spel till att driva Öresundsintegrationen. Men den avundsjuka som tidigare kunnat märkas på sina håll runt om i Skåne och på Själland måste upphöra.

Det finns inga alternativa fasta förbindelser att förhandla om, utöver Öresundsmetron. Det finns heller inga andra städer som kan dra igång något i dag. Det är Köpenhamn och Malmö vi måste haka på om det ska ske något som helst inom området för näringslivsstrategier eller vad gäller kampen mot gränshinder över Sundet.

Köpenhamn och Malmö styr nu – och det är till nytta för hela regionen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör verkar vara helt utanför dagordningen för nya svenska regeringen. Därmed försvinner draghjälpen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Mau Holding får sin första vd

    Malmö universitets holdingbolag, Mau Holding, ska sätta fart på det operativa arbetet och göra fler investeringar. Därför tillsätts för första gången en vd, som tillträder den 1 januari. Rapidus kan nu berätta vem det blir. 

  • Bimobject trotsar byggkonjunkturen

    Malmöbolaget Bimobject, med EQT som största ägare, trotsar den tuffa byggkonjunkturen med både ökad omsättning och en vändning til vinst. Vd Martin Lind berättar vad som hänt.

  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.

  • Easy Depot expanderar och siktar på börsen

    Malmöbaserade Easy Depot, med flera kända näringslivsprofiler i ägarlistan, siktar på 70 miljoner i en pågående emission. Samtidigt har fastighetsbolaget landat ett avtal med byggjätten Skanska. Vd Sofia Wäborg blickar nu mot börsen.

  • Tillväxt Helsingborg återvänder till rötterna

    Jeremie Poirier, superminglare och initiativtagare till jätteeventet the Drop, blir ny vd för Tillväxt Helsingborg. Rekryteringen markerar en nystart för stiftelsens ursprungsidé.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Innovation Skånes nya miljardmål

    I somras tillträdde Tue David Bak som vd för Innovation Skåne. Nu har han lagt om strategin för hur innovationsbolaget ska arbeta och vilka mål som ska nås. Det handlar om stora pengar och målen är minst sagt djärva.

  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.