söndag 17 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

HH marginaliserat – nu styr Köpenhamn och Malmö

Kort sagt: En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör verkar vara helt utanför dagordningen för nya svenska regeringen. Därmed försvinner draghjälpen för de som lobbar för en fast förbindelse över norra Öresund. Scenen har lämnats över till Köpenhamn och Malmö som istället vill ha en Öresundsmetro – och som just nu stärker samarbetet på alla andra fronter.Av Keld Broksø, KöpenhamnsredaktörEn del gånger ligger det mest intressanta inte i politikernas formuleringar, utan i det som överhuvudtaget inte nämns. Exempelvis står ingenting om en kommande HH-tunnel i det infrastrukturprogram som Socialdemokraterna och Miljöpartiet lade fram vid sin regeringsbildning.

Förmodligen får detta skyllas på Miljöpartiets motstånd. För den socialdemokratiska kongressen har sagt sig villig att ställa sig bakom idén. Men nu är Miljöpartiet också en del av majoritetsstyret i Helsingborgs stad vilket inte heller ger den omfattande lobbyinsatsen för HH någon vind i seglen. Denna lobbyorganisation, den så kallade HH-gruppen, vill nog inte riktigt ta in sanningen, men rent objektivt kan vi ändå slå fast att idén om en HH-tunnel efterhand har marginaliserats.

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør har under alla år varit en i första hand svensk önskan. Inga danska regeringspolitiker har stöttat idén helhjärtat. Den logiska konsekvensen av svenskarnas nya stand by-läge vad gäller HH är att om man inte är beredd vänta på en ny svensk regering (med en mer positiv inställning till förbindelsen) så är det dags för HH-gruppen att lägga ner.

Det är en stor kamel att svälja. Inte minst eftersom HH-gruppen och dess beslutsunderlag är dyra projekt. Så sent som ifjol anlitades kommunikationsbyrån Burson-Marsteller i Köpenhamn för ett tre-årskontrakt för att hjälpa till att få HH upp på agendan. Årlig budget: 300.000 danska kronor. Det sker efter IBU-Öresund-rapporten från 2010 som rekommenderade just en HH-förbindelse, till en kostnad av 33 miljoner kronor, utan att det sedan kommit några konkreta resultat.

Man kan bita sig fast och fortsatt hävda att HH-förbindelsen är riktig. Det finns bra argument, som kortare transporttid till gagn för företagen, förbindelsen finansierar sig själv genom användaravgifter samt de faktum att regionen kommer hänga ihop i båda ändar och skapa en större arbetsmarknad.

Detta är fundamenten till stödet bakom HH-gruppen, som backas upp av bland andra Dansk Byggeri, Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Ordförande är Erik Østergaard, direktör för Dansk Transport och Logistik. Men realpolitiskt är bilden nu helt förändrad. Från hopp till hopplöshet för de troende.

Så vad händer nu?

De tunga moderaterna Anna Kinberg Batra och Jonas Jacobsson Gjörtler skriver i veckan i ett debattinlägg i Sydsvenskan att Skåne behöver ytterligare en fast förbindelse till Själland. Men de slirar bekvämt på frågan om vilken sträckning.

Den krassa verkligheten efter svenska regeringsskiftet är att det är Köpenhamn-Malmö som driver all dynamik i Öresundsregionen. De två städerna är till och med eniga om att de bara tänker jobba för en ny Öresundsmetro – och inte en HH-förbindelse.

Köpenhamn-Malmös status som det faktiska kraftcentret blev också tydlig på Öresundstinget häromveckan. Det nya varumärket ”Copenhagen” (med 46 kommuner och två regioner på Själland) bjöd in Skåne till att gå in under ett nytt branding-namn, ”Greater Copenhagen”.

Glöm allt om begreppet ”Öresundsregionen”. Nu ska den globala marknadsföringen ske under ett nytt gemensamt namn, som primärt drivs av Köpenhamn-Malmö.

De båda städerna presenterade dessutom i somras en ny gemensam solostrategi, Copenhagen-Malmö 2025, och därmed cementerades ensamracet. Köpenhamns och Malmös politiska ledare slog fast att städerna ska ”befästa sin position som Europas största universitetsregion”.

Efter den brutala avlivningen av Øresundsuniversitetet och Øresund Science Region för några år sedan signaleras här en önskan om att återskapa något liknande, men bara för Köpenhamn-Malmö.

Skillnaden i dag jämfört med situationen i somras är att den nedmontering av HH-idén vi ser ger Köpenhamn och Malmö fritt spel till att driva Öresundsintegrationen. Men den avundsjuka som tidigare kunnat märkas på sina håll runt om i Skåne och på Själland måste upphöra.

Det finns inga alternativa fasta förbindelser att förhandla om, utöver Öresundsmetron. Det finns heller inga andra städer som kan dra igång något i dag. Det är Köpenhamn och Malmö vi måste haka på om det ska ske något som helst inom området för näringslivsstrategier eller vad gäller kampen mot gränshinder över Sundet.

Köpenhamn och Malmö styr nu – och det är till nytta för hela regionen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör verkar vara helt utanför dagordningen för nya svenska regeringen. Därmed försvinner draghjälpen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Så gör kommunerna för att locka företagen

    De små skånska kommunerna slår de större när det gäller företagsklimat. Det står klart i den rankning som Rapidus publicerade nyligen. Vi ringde upp kommunerna för att höra vad som ligger bakom uppryckningen.

  • Skånska småkommuner slår de större

    En ny undersökning visar att tre skånska kommuner kvalar in på topp tio-listan över Sveriges kommuner med bäst företagsklimat – samtidigt tappar de skånska storkommunerna alltmer mot de mindre.

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • “Bästa pitcharna någonsin på Hetch”

    Imorgon arrangerar Hetch ”Startup Demo Day” där inkubatorns hetaste startups får pitcha för investerare. Det lär bli pitchar att skriva hem om – om man får tro inkubatorn själv.

  • Joel Eklund till Trianons styrelse

    Tepe-arvtagaren Joel Eklund tar plats i fastighetsbolaget Trianons styrelse. Det blir den femte styrelsen som han sätter sig i, förutom Tepe. Trianon kom även på tisdagen med en bra rapport, men aktiemarknaden verkar inte vilja ha fastigheter just nu.

  • Så mycket kostar det att hyra kontor i Malmö och Lund

    Öppna kontor i Malmö eller Lund? Hyrorna skiljer sig åt mellan de båda städerna, men kanske inte på det sätt man kan tro. Så här mycket kostar det att hyra och här finns de mest attraktiva lägena. Rapidus har ännu opublicerade siffror.

  • Stephan Müchler lämnar Handelskammaren

    Efter drygt 27 år som vd på Sydsvenska Handelskammaren lämnar Stephan Müchler sin post. Hans ersättare rekryteras internt och skiftet sker vid årsmötet i maj.

  • Tetra Pak investerar i impactbolag

    Hässleholmsbaserade Recoma, som tillverkar byggskivor av återvunna kartonger, får ett kapitaltillskott från en tungviktare inom kartongindustrin: Tetra Pak. Nu kan Recomas intäkter gå från 7 till 40 miljoner kronor.

  • Mångmiljardaffärer när skånska fastigheter byter ägare

    På kort tid har fastigheter för nära 15 miljarder bytt händer i skånska strukturaffärer. Den senaste i raden är Acrinovas rekordförsäljning av mer än hälften av beståndet.