Nikolaj Lubanski är direktör för talangavdelningen hos Copenhagen Capacity och tanken med Talent Attraction Denmark är att säkra att life science-företag på båda sidor Sundet lyckas locka toppkvalificerade utländska medarbetare. Men kampanjen, som bland annat inkluderar annonser, marknadsföring i Linkedin och kontakter in till ledande kluster i världen, har begränsats till Danmark.
Just det rent danska fokuset blev dock ett problem, förklarar MVA:s vd Stig Jørgensen.
– Projektet har nationell karaktär. Men på liknande sätt pågår det i dag talangjakt på den svenska sidan. MVA vill arbeta för att Medicon Valley framträder som en samlad region, där man i en jobbportal får överblick över karriärmöjligheterna inom life science. Det kan göras enkelt genom att länka till en skånsk portal där jobbmöjligheterna i Skåne samlas, säger Stig Jørgensen till Rapidus.
Planen är nu att MVA:s hemsida ska länka till en portal som Invest in Skåne utvecklat.
Till och med 2015 ligger det drygt en miljon danska kampanjkronor från det offentliga i Talent Attraction Denmark, vikta till rekrytering inom life science-, miljöteknik- och IT-området.