I våras lade Lundabolaget Anoto ut halva sin verksamhet på försäljning. I morse kom beskedet att affären går i stöpet. Nu väntar en stor omorganisation för att vända Anotos serie av förlustår.
Planen var att knoppa av den pappersbaserade formulärverksamheten, som kombinerar Anotos digitala penna med förtryckta papper där ett patenterat mönster möjliggör digital inläsning av det som skrivs. Affären skulle gjort Anoto lönsamt under året.
— Vi fick en offert i maj och har haft förhandlingar under sommaren. Men när det kom till final turn var priset inte tillräckligt, säger vd Stein Revelsby till Rapidus.
Han vill inte avslöja vem den tilltänkta köparen var, men förhoppningen gick ut på att få en stor summa för verksamheten plus ett långsiktigt avtal om att leverera hård- och mjukvara.
Nu gör företaget helt om och vill istället få in 68 miljoner kronor genom en nyemission. 90 procent redan är garanterat av externa investerare. Pengarna ska gå till att betala tillbaka lån och framförallt få ut företagets andra produktområde, inbäddad teknologi till bildskärmar, till nya kunder.
Som Rapidus tidigare rapporterat har Anoto där ett samarbete med Panasonic.
— Vi har flera kunder på gång inom samma område, säger Revelsby.
Vad är det för kunder?
— Världsledande kunder, jämförbara med Panasonic.
Förra året gjorde Anotokoncernen en brakförlust på 168 miljoner kronor. Att försäljningen inte blev av innebär nu istället en stor omorganisation som ska dra ner på kostnaderna. Formulärverksamheten läggs in i ett eget bolag i England, Anoto Enterprise Solutions.
— Vi ska koncentrera verksamheten i England, där de flesta kunderna finns. Det kommer innebära nedskärningar av personal i USA, England och i Holland, säger Stein Revelsby.
Hur kommer ni göra i Sverige?
— Här blir det inga nedskärningar.
Olof Peterson