söndag 28 april 2024

inloggad som

Tillväxten haltar — men räkna inte ut Kristianstad

Kristian analys2Kort sagt: Strukturen på näringslivet i nordöstra Skåne skiljer sig markant från Malmö, Lund och Helsingborg. Tillväxten i Kristianstad med omnejd släpar efter jämfört med Öresundskusten, men vi ska absolut inte räkna ut dagens jubileumsstad.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Det är i dag exakt 400 år sedan Kristianstad grundades av den danske kungen Christian IV. Detta firas med fest och gamman hela helgen.

Under ett antal hundra år var Kristianstad residensstad för Kristianstads län, men efter 1997 års sammanslagning med Malmöhus län har centralrollen flyttats ner till Malmö.

Kristianstad kvarstår emellertid som ekonomisk motor i nordöstra Skåne, i viss mån tillsammans med Hässleholm. Men det är en motor som går på låga varv. Strukturen på näringslivet skiljer sig markant från västra sidan.

Öresundskusten har kommit längre i omställningen från traditionell industri till tjänstesektor och innovationsbolag. Enligt vinterns strukturrapport från Region Skåne jobbar fortfarande 32 procent av arbetskraften i nordost inom traditionella tillverkningsbranscher, jämfört med 18 procent i sydväst. Siffrorna är från 2007 och därmed inte helt färska, men skillnaden är tydlig.

Västra sidan av Skåne har mer storstadsprägel, medan östra sidan är landsbygd. Risken är att denna uppdelning blir självförstärkande efterhand som åren går.

Exempelvis har Malmö senaste tiden lockat till sig flera nya huvudkontor. Förra veckan stod det klart att även Peugeot etablerar en bas i staden. Närheten till Kastrup lockar, men det har också vuxit fram en kritisk massa av konsultföretag i Malmöregionen som på olika sätt understödjer huvudkontorsfunktionerna.

Enligt Region Skånes siffror verkar hela 19 procent av arbetskraften i sydvästra Skåne inom området producenttjänster, där konsultsektorn dominerar. Motsvarande siffra för nordöstra delen av Skåne är knappt 9 procent.

Tillväxten släpar efter i Kristianstadstrakten. Enligt rapporten låg den totala sysselsättningsökningen i nordost runt nollstrecket mellan åren 1993 och 2007, medan den i sydväst steg med 1,5 procent.

Även om Kristianstad en gång i tiden fick sina stadsrättigheter av en dansk så går det i dag inte att tala om någon Köpenhamnseffekt. Det är istället Malmö som skördar det mesta av denna frukt — med shoppande danskar, vass infrastruktur och en kraftigt utvidgad arbetsmarknad i och med Öresundsbron.

Kristianstad har ofta fått kritik för att sakna profil, även om kommunen är känd för sin handel och livsmedelsnäring. Staden hamnar på plats 142 (av 290) i Svenskt Näringslivs rankning av företagsklimat. Det är 10 pinnar upp från ifjol, men näringslivschef Anders Elmevik kan ändå int vara så där väldigt nöjd.

Samtidigt ska vi inte räkna ut Kristianstad inför framtiden.

Inflyttningen ligger fortfarande lägre än i Malmö, Lund och Helsingborg men ökningstakten är faktiskt högre. I regementsbyggnaderna på nedlagda P6 växer högskolan, med rektor Sanimir Resic. Senaste fem åren har antalet internationella forskningspublikationer signerade Högskolan Kristianstad fördubblats.

Strax intill huserar forskningsparken Krinova, med nära 90 företag på plats. Vd Charlotte Lorentz Hjorth driver bland annat ett initiativ för öppen innovation för att skapa livskraft ute i industrin, vilket borde locka företag både i och utanför närområdet.

På infrastruktursidan ser Kristianstad ut att slutligen bli bönhört vad gäller E22. Regeringen har vikt 1,5 miljarder kronor för att bygga ut E22 till motorväg runt Linderöd mot Vä samt mellan Fjälkinge och Gualöv. Tanken är också att avsätta 200 miljoner för 9 regionala superbusslinjer i Skåne, där sträckan Kristianstad-Ystad är en av de första.

På gräsrotsnivå ute i näringslivet har de skilda världarna på var sida av Linderödsåsen börjat knytas ihop. Den lilla företagsinkubatorn Startup Studio Malmö kör i höst en så kallad hackathon för att spåna fram nya idéer på matområdet, med det uttalade målet att östra och västra Skåne ska lyfta varandra.

Vidare har Kristianstad en stark bank i Sparbanken 1826, med vd Bo Bengtsson, som nu går ihop med Färs & Frosta i Lund. Fusionen kan ses som en av alla dessa strukturaffärer på finansmarknaden och vissa olyckskorpar kan säkert hävda att makten flyttas till Lund. Men jag väljer att se det hela som ännu en signal om att det gäller att hålla ögonen på Kristianstad.

 

Kort sagt: Strukturen på näringslivet i nordöstra Skåne skiljer sig markant från Malmö, Lund och Helsingborg. Tillväxten i Kristianstad med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.