Amerikanska RichRelevance har plockat sin största order i Norden sedan uppköpet av det tidigare Malmöbolaget Avail Intelligence. E-handelskoncernen Komplett, som säljer hemelektronik för runt fem miljarder kronor om året i Danmark, Norge och Sverige, ska börja använda RichRelevances mjukvara för att skräddarsy nätbutiken.
Då Avail Intelligence köptes upp av San Fransisco-baserade RichRelevance förra våren hade bolaget ett 20-tal anställda. Sedan dess har personalstyrkan växt marginellt då Malmökontoret blivit huvudkontor för hela RichRelevance verksamhet i Europa med totalt 43 anställda i fem länder. Avails tidigare vice vd Nicklas Larsson är numera koncernens Europachef, med den tidigare Avail-vd:n Pontus Kristiansson som europeisk marknadschef.
RichRelevances mjukvara används för att skräddarsy erbjudanden och produktförslag i exempelvis nätbutiker, mobilappar och bannerannonser på helt andra sajter efter besökarens tidigare köp- och klickbeteende. Intäkterna bygger på en kombination av månadsavgifter och bonus för den extraförsäljning som tekniken ger upphov till. Året innan uppköpet omsatte Avail 27,4 miljoner kronor med en åttaprocentig vinstmarginal.
Hur mycket ordern från Komplett är värd vill Pontus Kristiansson inte säga, mer än att det handlar om ett miljonbelopp.
— Men i kronor räknat är det vår största order sedan vi blev del av RichRelevance, säger han till Rapidus.
Bland de nordiska kunderna finns sedan tidigare Coop, Lego och Malmöbaserade Coolstuff. Pontus Kristiansson räknar med att Malmökontoret kommer växa med 5-10 personer det närmaste året. Globalt sysselsätter RichRelevance runt 300 anställda. Bland ägarna finns en lång rad amerikanska riskkapitalbolag. Bara under 2012 tog RichRelevance in 28 miljoner dollar i riskkapital.
Erik Olausson