Malmöbyrån Konovalenko har efter ett tungt 2012 lyckats plocka nya nyckelkunder och vända resultatet till vinst. I dagarna knöt byrån ännu en nationell storkund till sig.
Det handlar om campingkedjan First Camp. Konovalenko ska bland annat jobba med aktiviteter utanför den klassiska industrisemestern för att stärka varumärket.
Byrån hade ett trögt 2012 och för första gången sedan starten för 13 år sedan redovisades en förlust, på knappt 400.000 kronor. Förra året lyckades man dock vända skutan, trots att det långa samarbetet med Doro avslutades. Vinsten landade på en halv miljon och byråintäkterna ökade med 35 procent till att återigen ligga runt 10 miljoner.
— En starkt bidragande orsak till vår ökning är bra uppdragsingång från laminatgolvtillverkaren Pergos nya ägare Unilin i Belgien. Vi har haft Pergo i Trelleborg som kund sedan 2007 och arbetar numera direkt med Unilins marknadsavdelning i Belgien, säger vd Mikael Signell till Rapidus.
Under 2014 har Konovalenko utökat både på den digitala sidan och med en ny projektledare. Byrån är nu 13 medarbetare totalt, inberäknat fasta frilansare.
Jennie Lorentsson