onsdag 20 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundabolag krypteringssatsar — kommuner ny kundgrupp

50-mannabolaget Advenicas tunga krypteringsteknik och självraderande USB-stickor används i dag av militärmakter och undertättelsestjänter runt om i Europa. Med en billigare modell för kommuner, landsting och andra myndigheter breddas kundbasen betydligt för det Lundabaserade familjeföretaget, som 2012 fick in Axis storägare LMK i ägarlistan.

Advenica, som tills nyligen hette Business Security, är sedan några år ett av en handfull europeiska företag vars utrustning får användas för att kryptera datatrafik av den högsta säkerhetsklassen inom EU-apparaten. Tekniken, som utvecklats tillsammans med bland andra svenska försvaret, är dock inget man bär med sig i bakfickan — hårdvaran väger runt sex kilo. För den nya modellen är säkerhetsklassificeringen lägre, men i gengäld är enheten inte större än en pocketbok och ska säljas som en abonemmangstjänst via exempelvis bredbandsoperatörer.

Målgruppen är främst landsting, kommuner och centrala myndigheter, samt samhällskritisk infrastruktur som energibolag och vattenverk. Enligt Advenicas vd Andreas Linde kan uppåt 30 procent av den data som exempelvis kommunen hanterar vara belagd med någon form av sekretess.

Andreas_Linde— Man kan fråga sig vad det innebär för patientsäkerheten när exempelvis sjukhus faxar eller mejlar journaler helt okrypterat mellan varandra, säger han till Rapidus.

Advencia har redan fått god draghjälp av alla avslöjande om NSA:s avlyssning. Förra veckans upptäckt att uppåt två tredjedelar av världens internetservrar varit tillgängliga för hackare via den så kallade Heartbleed-buggen har inte gjort grogrunden sämre, menar Andreas Linde.

Bolagets nya krypteringsenhet används redan i ett antal testinstallationer i Norden och Centraleuropa men Andreas Linde räknar inte med några intäkter från den förrän fjärde kvartalet i år. Under 2012 sjönk Advenicas omsättning med drygt 40 procent till 44 miljoner kronor. Även 2013 sjönk omsättningen efter att ett antal order från en av storkunderna senarelades, uppger Andreas Linde.

— Men i år räknar vi med att det vänder. Första kvartalet har vi gått starkt, säger han.

Parallellt deltar Advenica i ett projekt med Försvarets Materielverk för att utveckla en sorts brandvägg med högre tillförlitlighet än de kommersiellt tillgängliga. Där räknar Andreas Linde med lansering under 2015.

Advenica var tidigare helt familjeägt men 2012 tillkom en rad nya ägare då bolaget fick in 20 miljoner kronor i riskkapital från bland andra LMK och Mikael Sandberg, delägare i bredbandsoperatören Bostream som såldes till Bredbandsbolaget 2004. Familjen Linde är dock fortsatt majoritetsägare i Advenica med runt 70 procent av aktierna, uppger Andreas Linde. Bolaget har drygt 50 antställda, varav 45 i Lund och resten på säljkontoren i Stockholm, Wien och Haag.

Erik Olausson

50-mannabolaget Advenicas tunga krypteringsteknik och självraderande USB-stickor används i dag av militärmakter och undertättelsestjänter runt om i Europa. Med en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.