Kort sagt: Malmöbaserade Volito har seglat upp som största ägare i börsnoterade verkstadsbolaget Finnvedenbulten. Det är positivt eftersom börsen behöver privata ägare. Samtidigt innebär huvudägandet ett långsiktigt ansvar för utvecklingen i bolaget.
Av Anders Haskel, Gästskribent
När starten går för årets första Formel 1-lopp i Melbourne i Australien på söndag morgon svensk tid står förhoppningsvis den svenske föraren Marcus Ericsson på startlinjen. Föga uppmärksammat är att den anonyma Malmökoncernen Volito är ett av de företag som gjort det möjligt för honom att hamna i racingsportens kungaklass.
Volito Aero, som är en del av Volitokoncernen, hade under förra året en framträdande roll som sponsor åt Marcus Ericsson när han körde i GP2-klassen under Formel 1. Marcus Ericsson bär fortfarande Volitos logga på sin racingoverall men på en betydligt mer undanskymd plats än tidigare.
Men det är inte motorsport som den här analysen ska handla om utan i stället det faktum att Volito växer som aktör på börsen.
För en vecka sedan flaggade Volito, som ägt aktier i bolaget sedan 2011, för ett ägande på drygt 20 procent i Finnvedenbulten. Det senaste köpet gjordes i samband med att riskkapitalbolaget och tidigare huvudägaren Nordic Capital sålde sina sista aktier i bolaget.
Därmed har Volito nu tagit över stafettpinnen som Finnvedenbultens största ägare. Det är kul och positivt, inte minst eftersom det är ett privatägt skånskt företag som flyttar fram sin position. Börsbolagen behöver ägare av kött och blod och som sådana kan förhoppningsvis ägarkonstellationen bakom Volito göra nytta. Även om ägarförändringen i Finnvedenbulten kan tyckas vara marginell så är det också positivt för oss här i Skåne att mer makt över börsföretagen hamnar här.
Att äga börsföretag är i och för sig inget nytt för Volito och dess majoritetsägare Karl-Axel Granlund. Volito är sedan länge största ägare i CTT Systems. Bolaget är dock avsevärt mindre än Finnvedenbulten sett till såväl omsättning som börsvärde. CTT utvecklar och säljer produkter för reglering av luftfuktigheten i flygplan och har därmed en viss koppling till Volitos ursprung inom flygleasing.
Sedan flera år är dessutom Volito och Karl-Axel Granlund en av Peabs största ägare efter grundarbröderna Mats och Erik Paulsson. Formellt utövas inflytande genom att Karl-Axel Granlund sitter i Peabs styrelse sedan 14 år. Innehavet uppgår till 6,2 procent enligt Peabs ägarförteckning och till aktuell börskurs är aktierna värda 800 miljoner kronor.
Med ägandet i Finnvedenbulten uppstår en ny typ av ansvar. Även om det bara handlar om en femtedel av aktierna måste Volito som huvudägare i praktiken bära ansvaret för att långsiktigt utveckla en verksamhet med tre miljarder kronor i omsättning.
Finnvedenbulten, som i huvudsak är underleverantör till fordonsindustrin, har haft ett par tuffa år i kölvattnet av svag konjunktur. Men nu ser utvecklingen åter ut att vara på rätt väg. Det har fått till följd att aktien mer än fördubblats i värde det senaste året.
Med ett börsvärde runt 1,5 miljarder kronor är Volitos aktier värda cirka 300 miljoner. Efter det senaste årets kurslyft kan Finnvedenbulten, som idag handlas på Stockholmsbörsens lista för mindre bolag, snart knacka på dörren till listan med medelstora bolag.
Vad ryms då i övrigt inom Volito?
Ursprunget till dagens företagsgrupp är två företag inom flygleasing som förvärvades och slogs samman 1991. Flygleasingen som bland annat bedriva via bolag på Irland och i samarbete med den internationella investmentbanken Goldman Sachs utgör ett av Volitos tre affärsområden.
Ett annat är en fastighetsrörelse med ett bokfört värde i bokslutet för 2012 på 2,2 miljarder kronor där flera av fastigheterna ligger centralt i Malmö. En av de mest kända är före detta posthuset vid Skeppsbron där Volito gjort omfattande ombyggnader de senaste åren.
Volitos tredje ben är en industrirörelse med dotterbolag inom bland annat hydraulikprodukter.
Moderbolaget ägs till 83,3 procent ägs av Karl-Axel Granlund via AB Axel Granlund och därutöver av ytterligare två privatpersoner.
I bokslutet för 2012, som är det senast publicerade, redovisade Volito en förlust före skatt på 240 miljoner kronor. Förlusten uppstod till stor del på grund av omstruktureringar inom flygleasingverksamheten. Året innan redovisades en vinst på knappt 89 miljoner kronor.
Gissningsvis kommer resultatet att se avsevärt bättre ut i det ännu inte publicerade bokslutet för 2013. Vare sig ägarna vill det eller inte är en annan gissning att Volito kommer att hamna mer i rampljuset framöver än vad företaget gjort historiskt.