En allt mer digitaliserad tidningsmarknad gör att efterfrågan på tidningspapper i Europa rasar. Med två projekt på Ideon Open ska börsnoterade massa- och pappersbolaget Stora Enso hitta fler applikationsområden för träfiber och parallellt lösa situationen med industrilokaler i halländska Hyltebruk, där Stora Enso står med överkapacitet efter senaste årens neddragningar.
För att nå fram till ett nytt kompositmaterial, där grundprodukten är träfiber, har ett tiotal aktörer i hela värdekedjan bjudits in till ett öppen innovation-projekt som ska pågå till april. Enligt Stora Enso Hyltes vd Kenneth Ohlsson plöjer bolaget ner ett antal miljoner i satsningen som leds av Ideon Open tillsammans med Implement Consulting Group.
— Det kan vara allt från förpackningar till fiberplastpåsar, vi tittar på ett ganska brett användningsområde, säger Kenneth Ohlsson till Rapidus.
Till skillnad från exempelvis Ideons projekt med TetraPak finns det här ingen fastlagd struktur för hur Stora Enso här ska gå vidare med planerna på längre sikt.
— Med TetraPak var det klart redan från början att de skulle äga eventuella nya patent. Här är upplägget mer öppet och resultatet skulle kunna bli ett samägt bolag. Det gör att finns andra incitament för övriga parter att delta, säger Ideon Opens verksamhetsansvarige Mats Dunmar.
Förutom nya material kör Stora Enso ytterligare ett projekt genom Ideon Open där målet är att hitta industriella aktörer som skulle kunna dra nytta av den överkapacitet på exempelvis vattenrening som finns vid Stora Ensos lokaler i Hyltebruk idag. Neddragningar de senaste åren gör att fabriken har en överkapacitet på 40 procent.
Enligt statistik från Eurograph sjönk försäljningen av tidningspapper på den europeiska marknaden i januari med 7,5 procent jämfört med samma månad föregående år. Nergången är stadig, de senaste två åren har leveranserna av tidningspapper i Europa sjunkit samtliga månader utom tre. För Stora Enso har det resulterat i betydande personalminskningar senaste åren.
Joel Lyth