Är man inte bäst i världen kan man i alla fall vara bäst på hemmaplan. Nybakade Malmöbolaget Modifinder har växt till tio anställda på att hjälpa kunder som Malmö Folkhögskola och fastighetsbolaget Volito hamna högt i träfflistan vid lokala sökningar på Google.
För ett lokalt byggbolag ger det nämligen bättre valuta för pengarna att försöka hamna högt vid sökningar på Byggfirma Malmö än vid sökning på bara Byggfirma, menar Måns Gullberg, en av tre grundare till Modifinder. Inte bara för att konkurrensen om träfflistan blir mindre.
— Andelen som klickar sig vidare och faktiskt blir kunder är högre vid lokala sökningar, säger Måns Gullberg.
Han ansvarar för teknikutvecklingen på Modifinder och är bror med Jim Westergren, som är något av en kändis i branschen efter att ha kommit två i en världsomspännande tävling i sökmotoroptimering 2006. Det är Jim Westergrens webbpubliceringssystem som utgör basen i Modifinders verksamhet.
Sedan starten i somras har Modifinder successivt ökat personalstyrkan till ett tiotal anställda. Omsättningen fram till december landade på 820.000 kronor, i år räknar vd Jens Ettwein med att omsätta 6-8 miljoner. Målgruppen är bred, kundlistan inkluderar allt från Malmöbaserade industrikonglomeratet Volitos fastighetsbolag till ett par folkhögskolor och snickerigrossisten Abi Trä i Göteborg.
Modifinder ägs av de tre grundarna Måns Gullberg, Jens Ettewein och Jerry Ettewein. Att ta in externt kapital har ännu inte blivit aktuellt, uppger Jens Ettewein.
Erik Olausson