torsdag 21 november 2024

inloggad som

Skånska Cellnews utmanar gammelmedia

Den nya skånska apptillverkaren Cellnews inleder samarbete med flera mediehus för att leverans av nyhetsbilder från allmänheten.

Först ut i Skåne att utmana det traditionella fotoskrået var Foap i Malmö, där användaren laddar upp sina bilder med en Instagramliknande tjänst. Bilderna saluförs internationellt för fem dollar styck, och vem som helst kan köpa dem.

Cellnews har en mer nyhetsbetonad inriktning och lanserades i januari. Bakom tjänsten står en skånsk kvartett som inledde sin resa på Ideon Innovation. I dag sitter de i Lund och har tecknat samarbetsavtal med Skånskan och Norra Skåne.

— Vi vill börja lokalt och växa till en nationell tjänst. Förutom Skånskan och Norra Skåne har även några andra mediehus i Skåne, Småland och Halland blivit medlem, säger Johan Bredahl, en av grundarna, till Rapidus.

Till skillnad från Foap bestämmer Cellnews säljare själva priset på bilden, sedan tar Cellnews provision. Köparen ges också möjlighet att köpa alla rättigheter till bilden så att den inte dyker upp hos en konkurrent. 

I dagsläget har Cellnews drygt 250 användare, som laddat upp 400 bilder.

— Målet är 5.000 användare under första kvartalet och 20 sålda bilder i veckan i inledningsskedet, säger Bredahl.

Jämförelsevis har Malmöbaserade Foap 575.000 nedladdningar av sin app, och tillsammans har användarna laddat upp 5,7 miljoner foton. Bolaget har samarbeten med bland andra Loreal, Heineken, MasterCard och King.

Jennie Lorentsson


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.