Kort sagt: I Berlin ligger Danmarks och Sveriges ambassader sida vid sida. Men perspektiven mot Fehmarn Bält-förbindelsen har inte något större utrymme.
I synnerhet Sverige ser ut att ha gett upp hoppet om att få ut något av projektet. Fehmarn måste nu få lämna sitt hemliga liv i garderoben.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
BERLIN. Det återförenade Berlin gav Danmark och Sverige tillsammans med övriga nordiska länder en enastående chans till samarbete. Det manifesterades i en arkitektonisk pärla med ett sammanbyggt, nordiskt ambassadkomplex på Rauchstra_e 1.
De senaste veckorna har Rapidus utsände under en tid i Berlin sökt med ljus och lykta efter samarbete mellan Danmark-Sverige-Tyskland. Speciellt på näringslivsområdet, nu fram mot Fehmarn-förbindelsens öppnande år 2021.
* Har de danska och svenska ambassaderna några initiativ för att understödja näringslivsutvecklingen i samband med etableringen av Fehmarn-förbindelsen?
* Spelar Öresundsregionen en roll i ett danskt samarbete riktat ner mot Tyskland, som i de bästa av världar senare skulle kunna bli en slags utvidgad Öresundsregion?
Det nedslående är att Sverige och Danmark, från knutpunkten i Berlin, inte har några planer för att påverka sina tyska kollegor. Det finns heller inga konkreta idéer på utvidgat framtida samarbete mellan Sverige och Danmark.
Handelsavdelningarna på ambassaderna hänvisar istället till String-samarbetet mellan Schleswig-Holstein, Hamburg, Själland, Region Hovedstaden/Köbenhavn och Skåne.
Men aktörerna i String träffas bara en gång om året, i ett politiskt forum. Faktum är att trots det flotta namnet är genomslagskraften begränsad. Målet är annars en gemensam arbetsmarknad och en gemensam forskningsregion, för att ge ett par exempel.
Låter detta bekant från 15 år av Öresundspolitik?
Nu är brist på politiskt fokus inte bara ambassadernas fel. Det finns en överväldigande tystnad i Sveriges medier och bland svenska politiker om Fehmarn Bält-förbindelsen. Medierna verkar inte alls ha fångat perspektivet:
Fehmarn Bält är också Sveriges nya snabbförbindelse ner till den europeiska marknaden. Fehmarn kan lyfta Sydsverige nu när potentialen för Öresundsregionen ser ut att ha nått status quo, med avsaknad av vision och fokus.
En sådan praktisk pusselbit som tunnelbygget, som startar nästa år, borde vara högintressant för svenskarna. Nyligen öppnade Femern A/S en upphandling av installationsuppdrag för en miljard kronor till tunnelns elektriska och mekaniska innanmäte. Dessa EU-upphandlingar är uppdelade i underentreprenader, vilket gör det attraktivt också för mindre företag i Danmark och Sverige att vara med i kampen om affärerna. Expertisen från bygget av Öresundsbron finns ju fortfarande.
En annan organisation, Femern Belt Development, gläds åt att de mindre företagen har en chans. Till hösten körs Femarnbelt Days i Köpenhamn, mellan 30 september och 2 oktober, och det brukar vara hundratals ute från näringslivet på plats. Så för företagare är projektet uppenbarligen intressant, men var är svenskarna?
Sverige kan ju också se fram mot en tunnel med ny fyraspårig motorväg och en dubbelspårig, elektrifierad järnväg på 19 kilometer. Alltihop placerat i sänktunnelelement, precis som i Öresundsförbindelsen.
Kanske beror det svala intresset på det ÄR ett danskt projekt. Danska statens Femern A/S finansierar förbindelsen, medan tyskarna står för det tyska markanläggningsarbetet.
Istället rapporterade Sydsvenskan helt symptomatiskt nyligen om den nära, svenska vinkeln i en ganska luftig nyhet: Möjligheten till ett bygge av en 10 mils tunnel mellan Skåne och Stralsund, i tyska Vorpommern, vilken nu stöds av den tyska politikern Christian Pegel, transportminister i Mecklenburg-Vorpommern.
Det är uppenbart att det saknas svenskt perspektiv mot Fehmarn-projektet.
* Fehmarn är bland de viktigaste argumenten för fler Öresundsförbindelser. Utan ökad trafik över Fehmarn Bält kommer en HH-förbindelse och svenskarnas önskan om dansk markanläggning stå obesvarad. Också Malmö-Köpenhamns förslag på en Öresundsmetro måste ses i ljuset av ökad persontrafik i tågförbindelserna ner mot Tyskland.
* Skåne har som svensk provins hela tiden haft mer nytta av den danska huvudstadsregionen, än omvänt. Bättre trafik- och näringslivsförbindelser mot den gigantiska marknaden i Nordtyskland är avgörande för att Malmö/Lund/Helsingborg/Kristianstad ska kunna lyfta sig från att vara just en provins utan större europeisk betydelse, till ett nordeuropeiskt centrum.
Därför är beskeden från Rauchstra_e 1 i Berlin nedslående. Vi vet från Öresundsförbindelsen att större samarbeten ska påbörjas i god tid och backas upp av ett engagemang. Speciellt svenskarna måste nu vakna. Fehmarns hemliga liv skadar svenskt näringsliv mer än vad den allmänna mediebilden visar.
Klik her for at se dansk version af artikeln