torsdag 21 november 2024

inloggad som

Fehmarn måste fram ur garderoben

Kort sagt: I Berlin ligger Danmarks och Sveriges ambassader sida vid sida. Men perspektiven mot Fehmarn Bält-förbindelsen har inte något större utrymme.
I synnerhet Sverige ser ut att ha gett upp hoppet om att få ut något av projektet. Fehmarn måste nu få lämna sitt hemliga liv i garderoben.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

BERLIN. Det återförenade Berlin gav Danmark och Sverige tillsammans med övriga nordiska länder en enastående chans till samarbete. Det manifesterades i en arkitektonisk pärla med ett sammanbyggt, nordiskt ambassadkomplex på Rauchstra_e 1.

De senaste veckorna har Rapidus utsände under en tid i Berlin sökt med ljus och lykta efter samarbete mellan Danmark-Sverige-Tyskland. Speciellt på näringslivsområdet, nu fram mot Fehmarn-förbindelsens öppnande år 2021.

* Har de danska och svenska ambassaderna några initiativ för att understödja näringslivsutvecklingen i samband med etableringen av Fehmarn-förbindelsen?

* Spelar Öresundsregionen en roll i ett danskt samarbete riktat ner mot Tyskland, som i de bästa av världar senare skulle kunna bli en slags utvidgad Öresundsregion?

Det nedslående är att Sverige och Danmark, från knutpunkten i Berlin, inte har några planer för att påverka sina tyska kollegor. Det finns heller inga konkreta idéer på utvidgat framtida samarbete mellan Sverige och Danmark.

Handelsavdelningarna på ambassaderna hänvisar istället till String-samarbetet mellan Schleswig-Holstein, Hamburg, Själland, Region Hovedstaden/Köbenhavn och Skåne.

Men aktörerna i String träffas bara en gång om året, i ett ”politiskt forum”. Faktum är att trots det flotta namnet är genomslagskraften begränsad. Målet är annars en gemensam arbetsmarknad och en gemensam forskningsregion, för att ge ett par exempel.

Låter detta bekant från 15 år av Öresundspolitik?

Nu är brist på politiskt fokus inte bara ambassadernas fel. Det finns en överväldigande tystnad i Sveriges medier och bland svenska politiker om Fehmarn Bält-förbindelsen. Medierna verkar inte alls ha fångat perspektivet:

Fehmarn Bält är också Sveriges nya snabbförbindelse ner till den europeiska marknaden. Fehmarn kan lyfta Sydsverige nu när potentialen för Öresundsregionen ser ut att ha nått status quo, med avsaknad av vision och fokus.

En sådan praktisk pusselbit som tunnelbygget, som startar nästa år, borde vara högintressant för svenskarna. Nyligen öppnade Femern A/S en upphandling av installationsuppdrag för en miljard kronor till tunnelns elektriska och mekaniska innanmäte. Dessa EU-upphandlingar är uppdelade i underentreprenader, vilket gör det attraktivt också för mindre företag i Danmark och Sverige att vara med i kampen om affärerna. Expertisen från bygget av Öresundsbron finns ju fortfarande.

En annan organisation, Femern Belt Development, gläds åt att de mindre företagen har en chans. Till hösten körs Femarnbelt Days i Köpenhamn, mellan 30 september och 2 oktober, och det brukar vara hundratals ute från näringslivet på plats. Så för företagare är projektet uppenbarligen intressant, men var är svenskarna?

Sverige kan ju också se fram mot en tunnel med ny fyraspårig motorväg och en dubbelspårig, elektrifierad järnväg på 19 kilometer. Alltihop placerat i sänktunnelelement, precis som i Öresundsförbindelsen.

Kanske beror det svala intresset på det ÄR ett danskt projekt. Danska statens Femern A/S finansierar förbindelsen, medan tyskarna står för det tyska markanläggningsarbetet.

Istället rapporterade Sydsvenskan helt symptomatiskt nyligen om den nära, svenska vinkeln i en ganska luftig nyhet: Möjligheten till ett bygge av en 10 mils tunnel mellan Skåne och Stralsund, i tyska Vorpommern, vilken nu stöds av den tyska politikern Christian Pegel, transportminister i Mecklenburg-Vorpommern.

Det är uppenbart att det saknas svenskt perspektiv mot Fehmarn-projektet.

* Fehmarn är bland de viktigaste argumenten för fler Öresundsförbindelser. Utan ökad trafik över Fehmarn Bält kommer en HH-förbindelse och svenskarnas önskan om dansk markanläggning stå obesvarad. Också Malmö-Köpenhamns förslag på en Öresundsmetro måste ses i ljuset av ökad persontrafik i tågförbindelserna ner mot Tyskland.

* Skåne har som svensk provins hela tiden haft mer nytta av den danska huvudstadsregionen, än omvänt. Bättre trafik- och näringslivsförbindelser mot den gigantiska marknaden i Nordtyskland är avgörande för att Malmö/Lund/Helsingborg/Kristianstad ska kunna lyfta sig från att vara just en provins utan större europeisk betydelse, till ett nordeuropeiskt centrum.

Därför är beskeden från Rauchstra_e 1 i Berlin nedslående. Vi vet från Öresundsförbindelsen att större samarbeten ska påbörjas i god tid och backas upp av ett engagemang. Speciellt svenskarna måste nu vakna. Fehmarns hemliga liv skadar svenskt näringsliv mer än vad den allmänna mediebilden visar.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: I Berlin ligger Danmarks och Sveriges ambassader sida vid sida. Men perspektiven mot Fehmarn Bält-förbindelsen har inte något […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Mau Holding får sin första vd

    Malmö universitets holdingbolag, Mau Holding, ska sätta fart på det operativa arbetet och göra fler investeringar. Därför tillsätts för första gången en vd, som tillträder den 1 januari. Rapidus kan nu berätta vem det blir. 

  • Bimobject trotsar byggkonjunkturen

    Malmöbolaget Bimobject, med EQT som största ägare, trotsar den tuffa byggkonjunkturen med både ökad omsättning och en vändning til vinst. Vd Martin Lind berättar vad som hänt.

  • Kontorshotell bildar branschförening

    Efter några tuffa år samlar sig kontorshotellen och coworking-aktörerna i en ny branschorganisation. En av styrelsemedlemmarna är Mindparks Sanna Ekström som säger att konsolidering väntar i branschen.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.

  • Easy Depot expanderar och siktar på börsen

    Malmöbaserade Easy Depot, med flera kända näringslivsprofiler i ägarlistan, siktar på 70 miljoner i en pågående emission. Samtidigt har fastighetsbolaget landat ett avtal med byggjätten Skanska. Vd Sofia Wäborg blickar nu mot börsen.

  • Tillväxt Helsingborg återvänder till rötterna

    Jeremie Poirier, superminglare och initiativtagare till jätteeventet the Drop, blir ny vd för Tillväxt Helsingborg. Rekryteringen markerar en nystart för stiftelsens ursprungsidé.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Innovation Skånes nya miljardmål

    I somras tillträdde Tue David Bak som vd för Innovation Skåne. Nu har han lagt om strategin för hur innovationsbolaget ska arbeta och vilka mål som ska nås. Det handlar om stora pengar och målen är minst sagt djärva.

  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.