lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tacticus breddar produktportföljen

IT-konsultbolaget Tacticus omsättning närmar sig 100-miljonersvallen. Parallellt ger sig bolaget in på CRM-mjukvaran Adobe Campaign som nytt verksamhetsfält.

Adobe Campaign används av bland andra Stadium, Telenor och SAS för att skräddarsy erbjudanden och kundinteraktion via e-post, telefon och sms. Stefan Fleron räknar med att om något år sysselsätta 10-15 konsulter inom det nya verksamhetsfältet, som kommer sortera under samma affärsområde som konsulttjänsterna kring QlikTechs mjukvara QlikView. Därutöver arbetar Tacticus med Microsoft Sharepoint samt affärssystemen Microsoft Dynamics AX och Infor M3 från amerikanska Infor.

Tacticus har i dag 62 anställda, varav 54 i Malmö. Omsättningen steg från 80 miljoner 2012 till cirka 95 miljoner 2013 med en vinst på 4-6 miljoner, uppger Stefan Fleron. Tacticus ägs till knappt hälften av personalen men kontrolleras av styrelseledamoten och huvudägaren Martin Wiklund. Styrelseordförande är Cardos tidigare koncernchef Lennart Nilsson. Bland kunderna finns Alfa Laval, Trelleborg och Thule.

Erik Olausson

IT-konsultbolaget Tacticus omsättning närmar sig 100-miljonersvallen. Parallellt ger sig bolaget in på CRM-mjukvaran Adobe Campaign som nytt verksamhetsfält. Adobe Campaign […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Alfa Laval gjorde marknaden besviken

    Skånes största börsbolag, Alfa Laval med vd Tom Erixon, levererade organisk tillväxt och rekordstort kassaflöde i fjärde kvartalet. Trots det föll aktien på rapporten. Det gjorde även fettbolaget AKK.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.