lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Notified expanderar till Danmark

Skånska IT-bolaget Notified öppnar en filial i Köpenhamn. Bland de redan klara danska kunderna finns Telenor, Unilever, Match.com och försäkringsbolaget Tryg.

Notified, med 14 anställda i Malmö och Stockholm, utvecklar teknik som hjälper företag att hålla koll på vad som sägs om dem på nätet, i sociala medier och i traditionell press genom att söka efter specifika sökord i informationsflödet. Senaste verksamhetsåret, som slutade i april 2013, var Notifieds bästa hittills med en omsättning på 11,4 miljoner kronor och en vinst före skatt på 1,1 miljoner. I december slogs försäljningsrekordet med en försäljning på 2,5 miljoner kronor på en månad.

Delar av vinsten satsar nu på ett kontor på andra sidan Sundet, initialt med tre anställda.

Kristopher_Stenkula— Ambitionen är att öppna i Köpenhamn under våren, just nu letar vi lokal och rekryterar danska säljare, säger vd:n och grundaren Kristopher Stenkula.

Första året räknar han med att Danmark kommer ge ungefär två miljoner i intäkter, följt av fyra och åtta efterföljande år, alltså samma utveckling som Notified haft i Sverige.

— Danmark har potential att bli lika stort som Sverige för oss. De har en ganska traditionell mediebevakning och har inte hängt med i utvecklingen. Där ser vi en lucka som vi kan fylla, säger Kristopher Stenkula till Rapidus.

Jennie Lorentsson

Skånska IT-bolaget Notified öppnar en filial i Köpenhamn. Bland de redan klara danska kunderna finns Telenor, Unilever, Match.com och försäkringsbolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.