… med ett förflutet på GE Healthcare och som ansvarig för verksamheten i Europa, Sydamerika och Nordafrika på Trelleborg Marine Systems. Han tar över efter tillförordnade vd:n Gun-Britt Fransson, som blir kvar som forskningschef.
Hur känns det att gå till ett relativt lilleputt-företag som Probi?
— Probi är ju mindre än GE Healthcare och Trelleborg, men de grupper jag varit ansvarig för har varit ganska små, 30-100 personer. Jag kommer inte själv att syssla med marknadsföring men räknar med att engagera mig i de större affärerna, och när det gäller utvecklingsfrågor är jag sedan GE Healthcare-tiden van att jobba med det.
Vilken typ av produkter har du arbetat med tidigare?
— På GE Healthcare ansvarade jag bland annat för marknad och strategi för de storskaliga kromatografiutrustningarna, som används för uppreningstegen vid produktion av exempelvis läkemedelskomponenter. Nu på Trelleborg Marine Systems säljer vi bland annat angöringsutrustning för fartyg.
Vad i din tidigare erfarenhet är speciellt värdefullt för Probi?
— Jag har jobbat i många år med internationell strategi och marknadsföring, speciellt i Nordamerika, där jag bodde i flera år, Väst- och Östeuropa och i Nordafrika. Probi är i en fas med breddad internationell marknadsföring, vilket ska bli mycket spännande att få jobba med.
Vad blir största utmaningen?
— Det är den stora spännvidden på Probis affärsverksamhet. I affärsområdena functional food respektive consumer health har vi två olika affärsmodeller då produkterna används olika, har olika kunder och distributörer: den ena används som ingrediens i olika livsmedel medan den andra säljs som slutprodukt bland annat på apotek.
Äter du själv probiotiska produkter?
— Ja, jag har alltid använt ProViva, och nu har jag gått över till ProViva50, med mindre socker. Det var förstås lite svårt att få tag i ProViva när vi bodde i USA, de hade den inte i min lokala butik.
Elisabet Ottosson