Kort sagt: Den akuta krisen för Sony Mobile ser ut att vara över. Bolaget växer nu snabbt i smartphone-segmentet, vilket lyfts fram i morgonens kvartalsrapport från Sonykoncernen.
Sörj inte Ericssons sorti från samriskbolaget — i slutänden har vi mer nytta av ett starkt Sony Mobile än ett svagt Sony Ericsson.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Sony redovisar en tillväxt för sin mobilförsäljning på 68 procent, till 3,1 miljarder dollar senaste kvartalet, jämfört med samma tid ifjol. Kurvan pekar uppåt både i enheter räknat och vad gäller snittpris per telefon.
Från att ha plågats av gigantiska förluster (-231 miljoner dollar samma kvartal ifjol) är underskottet nere på blygsamma nio miljoner dollar, för hela divisionen med mobiltelefoner och datorer. Just datorerna går knackigt, vid sidan av bland annat digitalkameror och tv-apparater, så telefonerna skimrar idag som en guldklimp.
För räkenskapsårets första halva visar faktiskt Mobile Products & Communications en operativ vinst, på sammanlagt 51 miljoner dollar. Den snabba volymtillväxten har dock medfört högre kapitalbindning, i allt från produktionsledet till lager och kundfordringar, vilket påverkar koncernens kassaflöde negativt.
Totalt sett växer marknaden för smartphones. Enligt Gartner blev den drygt 40 procent större första halvåret i år. Sony har emellertid lyckats växa ännu mer och knaprar marknadsandelar.
I det stora hela är den dagsfärska delårsrapporten inget annat än ett styrkebesked för Sony Mobile — och för Lund där bolaget fortfarande har ett par tusen medarbetare.
Trendbrottet ska ses i ljuset av tidigare vd Bert Nordbergs arbete med att ställa om Sony Ericsson från enklare telefoner mot det mer sofistikerade smartphone-segmentet. Möjligen är den nya tillväxten också en följd av det odelade fokus på privatkonsumenter som Sony som ensam ägare kan ge.
Det är exakt två år sedan beskedet kom att Sony köper ut nätverksjätten Ericsson från det då blödande samriskbolaget. Under tiden som gått har vi hunnit svettas både en, två och tre gånger över hur framtiden egentligen ser ut för Lunds mobilkluster.
Ifjol höstas kom det senaste i raden varsel vid Sony Mobile: 650 anställda bort i Lund. Men efter det har utvecklingen varit bästa möjliga för Skånes telekomkluster.
Siffrorna visar svart på vitt att Sony fått koll på ekonomin. Från att ha varit sena ur startblocken i smartphone-racet har man kommit ifatt, även om marknadsandelen bara ligger på några få procent. Nya flaggskeppsmodellen Xperia Z1 presenterades häromveckan och fick ett bejublat mottagande.
Som Rapidus berättade före sommaren har företaget också börjat anställa i Lund igen. Idag är huvudinriktningen i det svartvita komplexet utmed E22 mjukvara. Just nu söks ett par nya ingenjörer.
Att Sony dessutom gått in som huvudfinansiär i ett helt nytt forskningscentrum inom telekom, Mapci, säger en hel del om de långsiktiga ambitionerna i Skåne.
Även om förutsättningarna kan ändras snabbt, ser det ut som att Sony Mobile kan fortsätta vara den viktiga hörnsten i regionens näringsliv som Ericssons mobilutveckling varit sedan starten i barackerna på Ideon på åttiotalet.
Många grunnar idag på vilken betydelse det har att Ericsson tagit sin hand ifrån mobilverksamheten, som nu alltså styrs helt från Japan. Historiskt sett har dessa långdistansförhållanden kunnat visa sig besvärliga.
Samtidigt råder det ingen tvekan om att regionen har mer nytta av ett starkt Sony Mobile än ett svagt Sony Ericsson.