Mjukvarubolaget Vergic i Malmö har plockat Försäkringskassan som kund. Affären bäddar för ett stort genombrott bland myndigheter för Vergics kommunikationsmjukvara.
Med affären ska Försäkringskassan bland annat använda Vergics kundtjänststöd för att hjälpa dem som söker aktivitetsstöd på nätet.
— Vi har testat det ett tag och kommer nu att utöka användningen i takt med efterfrågan. Vi har fått väldigt positiv respons från såväl kunderna som personalen på kundtjänst, säger Peter Axelborn, produktionschef inom IT på Försäkringskassan.
Vergics mjukvara känner automatiskt av när en person verkar ha problem med att fylla i ansökningsblanketterna varpå personen erbjuds hjälp från kundtjänstens chatt. På så sätt minskar risken för fel och handläggningstiderna kortas avsevärd. Enligt Vergics marknadschef och partneransvarige Sören Meelby kan affären med Försäkringskassan bana väg för ett större intåg bland fler offentliga aktörer.
— Det här är en av våra hittills största affärer och betyder väldigt mycket, hela Myndighetssverige tittar på vad Försäkringskassan gör, säger Sören Meelby.
Bland de existerande kunderna finns CDON Group, Trygg-Hansa och Codan Försäkring. I år ligger försäljningsprognosen på 28 miljoner kronor, jämfört med 14,6 miljoner under 2012. I dagsläget sysselsätter verksamheten 32 anställda varav merparten finns vid huvudkontoret i Malmö.
— Vi räknar med en omsättning på 50-60 miljoner 2014. I år har vi satt upp ett säljkontor på fem man i Stockholm och vi ser en väldigt hög aktivitet där. Parallellt har vi knutit till oss fler partner och jobbar nu också med Knowit och Evry i Göteborg, säger Sören Meelby.
Förutom grundarna Alexander Lunde, Fredrik Lunde och Johan Ringsberg finns bland andra kosmetikaentreprenören Ulf Ljunggren i ägarlistan. Vid en kapitalanskaffning i början på året värderades bolaget till tre kvarts miljard kronor.
Joel Lyth