Nystartade Helsingborgsbolaget Bilprospekt har fått in TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Aspiros tidigare vd Johan Lenander som delägare. Under hösten räknar grundarna med att nå break-even.
Bilprospekt är en söktjänst där information från offentliga register och databaser slås samman till ett analysverktyg. Tjänsten riktar sig främst till återförsäljare av nya bilar, men grundarna siktar även på att kunna sälja in sin produkt till generalagenter och begagnathandlare.
— Man kan till exempel söka på Landskrona och se vem som säljer flest bilar där, ledande märken, hur ofta folk byter bil, och så vidare, säger Andrée Heino, en av de tre grundarna.
Tillsammans med IT-utvecklaren Niklas Silfverström byggde de tidigare bilförsäljarna Andrée Heino och Jakob Werner under sex månader upp Bilprospekt, där bilfirmor kan söka upp sina egna eller konkurrenters kunder baserat på köpmönster, analysera sin hemmamarknad eller följa upp resultatet av en marknadsföringskampanj.
Tekniken blev klar i april och innan semestern hann man sälja in abonnemang på tjänsten till 30 återförsäljare, bland annat Bildeve i Helsingborg och Landskrona. Det var också i våras som man via Helsingborgsinkubatorn Think och Joakim Jardenberg fick kontakt med investerarna Hampus Jakobsson och Johan Lenander. De har vid två olika tillfällen under våren satsat pengar i Bilprospekt, totalt cirka en miljon kronor.
— Nu ska vi köra som tusan i höst och vi räknar med att nå en försäljning på två miljoner kronor i år, säger Andrée Heino.
Han siktar på att företaget nå ett nollresultat redan under november månad.
Jennie Lorentsson