En allt tuffare marknad och hårdare bud från Apple har fått Malmöbolaget Qubulus att lägga om strategin. När bolaget till sommaren lanserar ny teknik för inomhuspositionering är det inte mobilanvändarna som är kundgruppen, utan köpcenter som vill hålla koll på hur kunderna rör sig.
Qubulus teknik använder signalerna från närbelägna wifi-routrar – antenner som mobiler och datorer använder för att ansluta trådlöst till internet – för att hitta positionen inomhus. 2011 införde Apple restriktioner som gör det betydligt svårare för externa utvecklare att komma åt den nödvändiga wifi-informationen i Iphone-mobiler. Några skäl har Apple inte uppgett men i mars köpte teknikjätten upp det lilla Silicon Valley-bolaget WiFiSlam, som utvecklar just inomhuspositionering baserad på wifi-signaler.
I kombination med allt hårdare konkurrens på marknaden för positioneringstjänster har det fått Qubulus att tänka om. Istället för att utveckla teknik åt mobilanvändare som exempelvis vill orientera sig på en flygplats ska mjukvaran användas av de som hanterar wifi-nätet, exempelvis köpcenter som vill analysera hur kunderna rör sig i lokalerna.
En ombyggd version av mjukvaran, som installeras direkt på wifi-routrarna, ska lanseras efter sommaren uppger vd Frank Schuill. Pilottester pågår redan på ett köpcentrum i Storbritannien och ett i Malmö. Vilket vill Frank Schuill inte säga, men delägaren Reteam sköter bland annat uthyrning av butiksyta i Triangeln.
Tekniken fungerar bara så länge användarnas mobiler har wifi aktiverat på telefonen, något som ungefär varannan har i dag, enligt Frank Schuill.
Satsningen kommer efter ett turbulent 2011 där medgrundaren och tidigare vd:n Ants Maran lämnade Qubulus. Strax därefter gick Innovationsbron, dansk/schweiziska fonden Omnia samt den spanska affärsängeln Jean-Pierre Payat in med nytt kapital i verksamheten. Sedan dess har bolaget fått bryggfinansiering i form av konsultarbete från delägaren Jayway.
— Vår huvudägare Omnia har lovat att stötta oss tills den nya produkten är klar. Vi räknar med att den ska börja generera intäkter i slutet av 2013, säger Frank Schuill.
Han är överlag förtegen om siffror och vill inte säga hur många anställda bolaget har i dag. I senaste registrerade bokslutet, som löper till juni 2011, redovisar Qubulus en omsättning på två miljoner kronor på tre anställda. Förlusten uppgick även den till två miljoner.
Qubulus, som tidigare haft en adress i Boston, har samlat verksamheten till Jayways lokaler i Malmö.
Erik Olausson