torsdag 21 november 2024

inloggad som

Två miljoner gav Lunds universitet ny identitet

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk identitet har sträckt sig över två år och genererat intäkter på två miljoner kronor.

— Det är första gången som alla fakulteter enas om en gemensam identitet. Universitetet känner av konkurrensen och i och med att de numera tar betalt för internationella studenter blir varumärket viktigare för att kunna hävda sig, säger vd Tomas Bäckefjord.

De senaste två åren har byrån arbetat med att ta fram grafisk profil för universitetet som successivt börjat användas på webb, mässor och tryckmedier. Totalt har Lunds universitet lagt två miljoner på projektet, där 250.000 kronor är ett extra tillskott och resten en omfördelning av den befintliga budgeten.

Borstahusen sysselsätter i dagsläget tio anställda med en omsättning på runt tio miljoner kronor 2012, en minskning med ett par miljoner jämfört med föregående år. Bland övriga uppdragsgivare finns Medicon Village, Procordia Food och Max IV.

— Vi märker av en trögare marknad, men är fortfarande starka på uppdrag inom grafisk identitet vilket också var det område kring vilket byrån startades, säger Tomas Bäckefjord.

Joel Lyth

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.