Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk identitet har sträckt sig över två år och genererat intäkter på två miljoner kronor.
— Det är första gången som alla fakulteter enas om en gemensam identitet. Universitetet känner av konkurrensen och i och med att de numera tar betalt för internationella studenter blir varumärket viktigare för att kunna hävda sig, säger vd Tomas Bäckefjord.
De senaste två åren har byrån arbetat med att ta fram grafisk profil för universitetet som successivt börjat användas på webb, mässor och tryckmedier. Totalt har Lunds universitet lagt två miljoner på projektet, där 250.000 kronor är ett extra tillskott och resten en omfördelning av den befintliga budgeten.
Borstahusen sysselsätter i dagsläget tio anställda med en omsättning på runt tio miljoner kronor 2012, en minskning med ett par miljoner jämfört med föregående år. Bland övriga uppdragsgivare finns Medicon Village, Procordia Food och Max IV.
— Vi märker av en trögare marknad, men är fortfarande starka på uppdrag inom grafisk identitet vilket också var det område kring vilket byrån startades, säger Tomas Bäckefjord.
Joel Lyth