IT-bolaget Apsis i Malmö siktar på att öka personalstyrkan med uppåt 40 personer i år till närmare 200 anställda. Expansionen sker delvis på hemmaplan men även i bland annat Turkiet och Kina, där bolaget nyligen öppnat ett eget kontor i Shanghai.
Apsis teknik för e-postutskick används av bland andra Peugeot, Nordic Sugar och Granngården. På senare tid har efterfrågan ökat på mer avancerade tjänster, som att skräddarsy e-posten så att den fungerar att läsa i mobilen, uppger vd Anders Frankel.
Apsis omsatte 134 miljoner kronor 2011, med 7 miljoner i rörelseresultat. Anders Frankel vill inte uppge siffrorna för 2012, men säger att omsättningen ökade med över 25 procent.
Fortfarande står Norden för nio tiondelar av Apsis omsättning, men bolaget är på offensiven i resten av Europa liksom Asien. Personalstyrkan vid det turkiska dotterbolaget, som startades för drygt ett år sedan, har växt till sex anställda och bolaget har nyligen tagit sin första kund i Shanghai samt öppnat ett nytt kontor i där, än så länge med en anställd. Sedan tidigare har Apsis även en adress i Hong Kong med 12 personer på plats. Däremot har bolaget hittills undvikit den amerikanska marknaden, som enligt Anders Frankel är betydligt tuffare.
Apsis har nyligen byggt ut huvudkontoret i centrala Malmö. Här jobbar i dag runt 70 personer med planer på att bli ytterligare ett tiotal innan året är slut.
Sedan 2010 är norska riskkapitalbolaget Norvestor majoritetsägare i Apsis. En mindre del ägs av ledning och personal med Anders Frankel i spetsen.
Erik Olausson