torsdag 28 mars 2024

inloggad som

Danmark är bromsklossen i Öresundsregionens infrastruktur

Kort sagt: Öresundsregionen har många bra idéer för att förbättra infrastrukturen — höghastighetståg, HH-förbindelse och Öresundsmetro. I Stockholm hölls i går ännu en trafikkonferens, men det är tydligt att det är Danmark som är flaskhalsen mot Europa. Rapidus har tre idéer för att komma vidare: lägre brotaxor, en förstärkt Öresundskomitee och namnändringar. Alla är lågt hängande frukter.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

I dessa tider då budgetarna stramas åt liknar diskussionerna om ny infrastruktur kring Öresundsregionen rena rama luftslotten. På tapeten är HH-förbindelse, Öresundsmetro och nya gränsöverskridande höghastighetståg.

Det har de facto skett en del, men mer eller mindre isolerat på en sida av Sundet i taget:

Köpenhamn jobbar med en utvidgning av Metron. Det jättelika motorvägsprojektet Ring 3 genom huvudstadsområdet är slutfört och man är igång med Ring 4. I Malmö har Citytunneln öppnat och flera motorvägsförbättringar med förbindelser till Malmö pågår.

Men nya förbindelser över Öresund och höghastighetståg vidare ner genom Danmark?

Glöm det.

I vart fall just nu, för Danmark är en tydlig propp i röret ut mot Europa.

* Det är i Danmark HH-förbindelsen sablas ner.

* Det är i Danmark de nödvändiga höghastighetstågen får nej, även om de fortfarande diskuteras (senast igår i Stockholm på en konferens med lobbyorganisationen The Scandinavian 8 Million City)

* Det är i Danmark man har händerna så fulla med egen Metro att regeringens Trængselskommission just avvisat en Öresundsmetro.

Kan vi överhuvudtaget komma vidare när handbromsen är så hårt åtdragen?

Ja, vi har flera möjligheter inom räckhåll:

Sänk brotaxorna. Sedan år 2000 har vi pratat om broavgifterna som bromsar tillväxten. Debatten har varit stendöd, men nyligen hände ett par saker som gör frågan aktuell igen. För det första har Öresundsbron skapat vinster för 57 miljarder danska kronor för Danmark och Sverige, visar analyser från Öresundskomiteen och Øresunddirekt.

Det är fina siffror i ljuset av de 25 miljarder som Bron kostade. För vinsterna skulle vi kunna bygga ytterligare två fasta förbindelser. Nu kommer detta inte att ske, men samhällsekonomiskt finns det alltså utrymme att sänka bropriserna för att skapa ännu större nytta. Men det kräver regeringsbeslut. Ännu är bara en tredjedel av bron avbetalad, så här 13 år in på den förväntade återbetalningstiden på 34 år. En nedsatt brotaxa skulle dock betala sig själv om löptiden kunde förlängas.

Vidare har Öresundsbron nu extremt sund ekonomi. För två månader sedan kom årsrapporten som visar att resultatet steg med 96 miljoner danska kronor för 2012 från 2011. Bakom ligger bland annat lägre räntor och fler frakttransporter, som har högre taxor. Men det finns en paradox, i och med att trafiken totalt sett föll 3,4 procent samtidigt som resultatet förbättrades.

Vinsten kan egentligen bara öka med mer trafik, men detta kan endast lockas fram med lägre taxor. Antingen kan det ske genom skattefinansiering och/eller omläggning av lånen. Om de nuvarande luftslotten vid Öresund ska ha någon mening alls så måste den totala trafiken över Bron upp, inte ner. Först då kan vi börja hoppas på Öresundsmetro, HH-förbindelse och höghastighetståg.

Varumärke. En viktig sak hände i mars på fastighetsmässan Mipim i Cannes: byggandet i regionen marknadsfördes under namnet ”Copenhagen Malmö Region”. För detta fick de två borgmästarna ris, men de borde ha fått ros.

Om vi internationellt ska påstå att regionen hänger samman, ska den marknadsföras med de två kända huvudstäderna — och inte Öresund. Allt motstånd mot detta bottnar i småaktig avundsjuka. Storskalig infrastruktur är direkt beroende av att de större städerna binds samman som en länk ut till det övriga Europa via den kommande Fehmarn bält-förbindelsen. Signalen med namnbyten är viktigare än vad den kan verka, eftersom framtiden är global.

Reell makt till Copenhagen Malmo Comittee. Öresundskomiteen måste byta namn till Copenhagen Malmo Comittee. Samtidigt behöver kommittén få reell makt, statlig uppmärksamhet och fysisk representation på regeringsnivå bland medlemmarna.

Inte minst på infrastrukturområdet måste inflytandet ökas. Att det inte är så i dag illustreras av att Öresundskomiteen som en av parterna bakom det stora interreg-projektet (IBU-Öresund), värt 29 miljoner danska kronor, fick så liten genomslagskraft att man kan tala om spillda pengar. I sammanhanget är det värt att notera att Malmös och Köpenhamns borgmästare länge krävt en vitalisering av kommittén.

Vårt problem med förhoppningarna om en grandios infrastruktur är att Öresundsregionen helt enkelt är för liten.

Vi behöver en större kritisk massa för att de nya idéerna om infrastruktur ska få medvind — även i bromsklossen Danmark. Kritisk massa kan fås genom att regionens 3,8 miljoner invånare knyts ihop med Östjyllands stadsområden, med 1,2 miljoner invånare, och Hamburg-regionen med 4,3 miljoner invånare.

När detta görs är vi 9,3 miljoner medborgare och i en storlek som får internationell betydelse. Med det skulle höghastighetståg, Öresundsmetro och HH-förbindelse komma inom räckhåll.

Men låt oss börja med att sänka brotaxorna och ändra några namn och strukturer i samarbetet över Öresund. För lågt hängande frukt kan också smaka bra!

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: Öresundsregionen har många bra idéer för att förbättra infrastrukturen — höghastighetståg, HH-förbindelse och Öresundsmetro. I Stockholm hölls i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Skåningar bygger nya vindkraftparker

    Hässleholmsbaserade Eolus Vind inleder bygget av tre nya vindkraftparker, men ingen av dem är i Skåne.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]