söndag 12 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk snabbväxare kartlägger fönstershoppare på webben

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 dubblat omsättningen sedan en rad storbolag börjat använda en molntjänst som håller koll på möjliga kunder bland besökarna inne på hemsidan.

ProspectEye grundades 2007 av Apsis tidigare teknikchef Jonas Blanck och Mathias Thulin, med en bakgrund som säljansvarig på Lundalogik som utvecklar kundhanteringsmjukvara. Sedan molntjänsten lanserades några år senare har omsättningen växt snabbt, under 2012 dubblades siffran till åtta miljoner kronor med en vinstmarginal på nära 20 procent, uppger Mathias Thulin.

Framförallt är det vid försäljning mellan företag som ProspectEyes teknik ska fungera som ett stöd till säljkåren. Bland kunderna finns i dag Canon, Tre, Wihlborgs, Ystad Saltsjöbad och Bambuser.

— 50 procent av alla köpprocesser börjar på webben, det är den viktigaste kanalen. Det vi gör är att identifiera vilka bolag som är inne på sajten och var de befinner sig i köpprocessen, säger Mathias Thulin.

ProspectEye har i dag 15 anställda, ytterligare ett 10-tal ska rekryteras under året. Bolaget är på väg att flytta in i större lokaler i centrala Malmö. ProspectEye ägs till största delen av Mathias Thulin och Jonas Blanck. Styrelseordförande är Hilanders grundare Ulf Strömqvist.

Erik Olausson

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alixlabs i Lejonkulan

    ,
    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.