torsdag 21 november 2024

inloggad som

Skånsk snabbväxare kartlägger fönstershoppare på webben

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 dubblat omsättningen sedan en rad storbolag börjat använda en molntjänst som håller koll på möjliga kunder bland besökarna inne på hemsidan.

ProspectEye grundades 2007 av Apsis tidigare teknikchef Jonas Blanck och Mathias Thulin, med en bakgrund som säljansvarig på Lundalogik som utvecklar kundhanteringsmjukvara. Sedan molntjänsten lanserades några år senare har omsättningen växt snabbt, under 2012 dubblades siffran till åtta miljoner kronor med en vinstmarginal på nära 20 procent, uppger Mathias Thulin.

Framförallt är det vid försäljning mellan företag som ProspectEyes teknik ska fungera som ett stöd till säljkåren. Bland kunderna finns i dag Canon, Tre, Wihlborgs, Ystad Saltsjöbad och Bambuser.

— 50 procent av alla köpprocesser börjar på webben, det är den viktigaste kanalen. Det vi gör är att identifiera vilka bolag som är inne på sajten och var de befinner sig i köpprocessen, säger Mathias Thulin.

ProspectEye har i dag 15 anställda, ytterligare ett 10-tal ska rekryteras under året. Bolaget är på väg att flytta in i större lokaler i centrala Malmö. ProspectEye ägs till största delen av Mathias Thulin och Jonas Blanck. Styrelseordförande är Hilanders grundare Ulf Strömqvist.

Erik Olausson

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.