När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 dubblat omsättningen sedan en rad storbolag börjat använda en molntjänst som håller koll på möjliga kunder bland besökarna inne på hemsidan.
ProspectEye grundades 2007 av Apsis tidigare teknikchef Jonas Blanck och Mathias Thulin, med en bakgrund som säljansvarig på Lundalogik som utvecklar kundhanteringsmjukvara. Sedan molntjänsten lanserades några år senare har omsättningen växt snabbt, under 2012 dubblades siffran till åtta miljoner kronor med en vinstmarginal på nära 20 procent, uppger Mathias Thulin.
Framförallt är det vid försäljning mellan företag som ProspectEyes teknik ska fungera som ett stöd till säljkåren. Bland kunderna finns i dag Canon, Tre, Wihlborgs, Ystad Saltsjöbad och Bambuser.
— 50 procent av alla köpprocesser börjar på webben, det är den viktigaste kanalen. Det vi gör är att identifiera vilka bolag som är inne på sajten och var de befinner sig i köpprocessen, säger Mathias Thulin.
ProspectEye har i dag 15 anställda, ytterligare ett 10-tal ska rekryteras under året. Bolaget är på väg att flytta in i större lokaler i centrala Malmö. ProspectEye ägs till största delen av Mathias Thulin och Jonas Blanck. Styrelseordförande är Hilanders grundare Ulf Strömqvist.
Erik Olausson