torsdag 18 april 2024

Skånsk forskarupptäckt: Nervceller kan skapas inne i hjärnan

Forskare vid Lunds universitet är först i världen med att kunna omprogrammera befintliga celler inne i hjärnan så att nya nervceller bildas. Upptäckten kan leda till framtida behandlingsmetoder för sjukdomar som Parkinson och Alzheimers.

De nya resultaten är ett första men viktigt steg som visar att en behandlingsform med tekniken är möjlig. Forskningen har gjorts på råttor och möss, och ligger inom området cellterapi som innebär att bilda nya celler i kroppen för att bota sjukdomar där celler förtvinar.

— Det är ett väldigt aktivt forskningsfält just nu. Metoden skulle vara en fördel för exempelvis Parkinsonpatienter, eftersom den skulle kunna bota sjukdomen jämfört med nuvarande behandlingsmetoder som bara lindrar symptomen, säger Malin Parmar, forskargruppschef och docent i neurobiologi vid Lunds universitet.

Hon bedömer att ett läkemedel ligger 10-20 år framåt i tiden. Tekniken skulle vara ett alternativ till transplantation av stamceller till hjärnan, där begränsad tillgång på stamceller, som fås från aborterade foster, gör att en mer generell terapi är svår.

För två år sedan blev Lundaforskarna först i världen med att programmera om mänskliga hudceller till dopaminproducerande nervceller, utan att ta omvägen via stamcellsstadiet. Det senaste genombrottet flyttar fram positionerna ytterligare.

Nästa steg för Lundaforskarna är att testa tekniken i en sjukdomsmodell, en Parkinsonmodell för råttor. Om några år beräknas nya resultat vara framme.

— Vi har framförallt tre utmaningar: att träffa endast den celltyp vi vill göra om, att efter behandlingen kunna ta ut de främmande gener vi sprutat in, och att få cellerna att integreras i hjärnan så de fyller en funktion, säger Olof Torper, doktorand i neurobiologi och huvudförfattare till artikeln som publicerades igår hos ansedda tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, PNAS.

Tekniken skulle även kunna användas vid andra sjukdomar, exempelvis för nybildning av celler vid diabetes och ALS. Forskningsgruppen består av 14 personer.

Elisabet Ottosson

Forskare vid Lunds universitet är först i världen med att kunna omprogrammera befintliga celler inne i hjärnan så att nya […]

• Från storm till krasch för Maersk

Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

• Nya pengar till Gridly

Helsingborgsbolaget Gridly får in tunga investerare i en ny kapitalrunda. Det kommer att innebära nyanställningar i Helsingborg, men mest i Vietnam.

• Vill bli först i nästa generation datorspel

Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.