Sedan det knoppades av från teknikkonsultbolaget Svep Design Center 2011 har Lundabaserade Fructel sålt runt 8.000 exemplar av sitt mobiltillbehör, som förvandlar nallen till en spelkonsol. Nu jagar bolaget fyra miljoner kronor till en global satsning på andra produktgenerationen.
Gametel liknar en traditionell handkontroll till tv-spel och knäpps fast på mobilen. Styrkommandona från Gametels knappar skickas till telefonen med bluetooth. Trots relativt stor uppmärksamhet i spelvärlden och på konsumentelektronikmässan CES har försäljningen inte levt upp till Fructels förhoppningar.
— Vi måste sälja tio gånger mer för att det ska bli succé. Men det är ingen omöjlighet om man hamnar i rätt sammanhang. De flesta av Sony Mobiles tillbehör säljer exempelvis i hundratusentals exemplar, säger vd Bo Nyman.
Han är en av grundarna till Svep, som länge utvecklat olika mobiltillbehör åt bland andra Sony Mobile. Svep har även viss verksamhet inom egen apputveckling men Gametel är första egna produktsatsningen som knoppats av i ett separat bolag. En handfull av Sveps 43 anställda arbetar i dag med Fructel, som hyr in marknadsföringstjänster och har produktionen förlagd till Malaysia. Omsättningen 2012 landade på cirka sex miljoner kronor.
För att få fart på försäljningen satsar Fructel på att göra nästa version av Gametel bättre, men framförallt billigare. De första prototyperna kommer dyka upp på mobilmässan i Barcelona.
— Sveps överskott har finansierat verksamheten hittills, då intäkterna från första generationen inte räckt för att utveckla nästa. Nu behöver vi en kapitalinjektion eller ett avtal med en större kund som gör förhandsbeställningar, säger Bo Nyman som siktar på att få in fyra miljoner kronor.
Personalägda Svep har sedan en återstart 2003 växt till att förra året omsätta runt 35 miljoner kronor, med kontor i Lund och Helsingborg. Utöver Sony Mobile finns bland andra Malmöbaserade Mobill och brittiska Tunstall Healthcare Groups nordiska dotterbolag bland kunderna.
Erik Olausson