Näthandelsjätten Ebay och teleoperatören Vodafone är två av tillskotten till kundlistan för det lilla mjukvarubolaget Expertmaker i Malmö. Vodafone använder programvaran för att minska antalet abonnenter som väljer att lämna operatören.
Expertmaker analyserar Vodafones databaser med målet att hitta den optimala tiden att kontakta existerande kunder som kan vara på väg att gå över till en annan operatör. Applikationer ger också förslag på vilken typ av erbjudande som kan få kunderna att stanna kvar. Samtidigt vill operatörerna inte ta kontakt i onödan då det i sig kan få kunderna att fly.
— Systemet ger en fördel för både konsumenterna och operatörerna, konsumenterna får bättre erbjudanden och operatörerna blir inte av med kunderna, säger Expertmakers vd Gustaf Sahlman.
Under våren ska Vodafone också släppa en mobilapp med Expertmakers AI, artificiell intelligens, som fungerar som en virtuell assistent. Genom appen får kunderna bland annat tips om restauranger vid lunchtid och anpassade nyheter.
För Ebay har Expertmaker främst jobbat med dotterbolaget RedLaser. Med RedLasers app kan användaren skanna in en fysisk vara med sin telefon för att snabbt jämföra priserna i olika butiker, däribland de som finns listade på Ebay.
Expertmakers programvara används då bland annat för att hitta relaterade produkter som kan intressera köparen.
I dag sysselsätter bolaget tjugo anställda med en omsättning 2012 på närmare tio miljoner kronor.
— Vi är inte lönsamma med den kundbas vi har i dag så vi måste växa och då i första hand på den amerikanska marknaden, säger Gustaf Sahlman.
Företaget har också jobbat för att bygga upp en krets oberoende utvecklare som använder AI:n för att bygga applikationer. Till exempel har Malmöbaserade apputvecklarföretaget Saguru just lanserat Movie Twist, som är en app för filmrekommendationer med ett nytt användargränssnitt.
Det senaste året har privata investerare gått in med runt sex miljoner kronor i Expertmaker för att finansiera tillväxten. Ägare är grundarna och affärsänglar.
Joel Lyth