söndag 24 november 2024

inloggad som

Akademisk bok sågar Öresundssamarbetet

I en analys daterad 1992 såg Christian Wichmann Matthiessen, professor vid Institut for Geovidenskab på Köpenhamns universitet, ljust på möjligheterna till offentligt samarbete över Sundet. I en ny bok skriven med forskarkollegan Åke E Andersson från Jönköpings universitets internationella avdelning tvingas han konstatera att förhoppningarna slutat i kraschlandning.

Tillsammans har de båda professorerna en 20 man stark forskargrupp bakom sig. Med boken ”Öresundsregionen — den kreativa metropolen”, som lanseras i början av februari, analyserar de en rad fallerade Öresundssamarbeten. Christian Wichmann Matthiessen nämner bland annat samarbeten mellan sjukhusen, inom katastrof- och terrorberedskap och inte minst akademiska satsningar som Øresundsuniversitetet och Øresund Science Region.

— Øresundsuniversitetet förliste eftersom de existerande lärosätena, framförallt Danmarks Tekniske Universitet, såg det som en konkurrent. I samarbetsmodellen fick rektorerna vetorätt, och de sa nej. Visionen var också att Øresundsuniversitetet kunde vara ett steg på vägen mot en universitetsfusion som kunde hävda sig internationellt, säger Christian Wichmann Matthiessen till Rapidus.

— För sjukhusen gick det snett eftersom de tittade för mycket på den egna budgeten och inte såg Öresundssamarbetet som en möjlighet till nya specialiseringar.

Det fusionerade hamnbolaget Copenhagen Malmö Port finns med bland det fåtal exempel där de offentliga Öresundssamarbeten fallit väl ut.

— 1992 menade vi att det var väl upplagt för offentligt samarbete över Sundet. Vi tror att det finns grund för en ny, strategisk runda. Fördelarna är så uppenbara, säger Christian Wichmann Matthiessen.

Boken analyserar även potentialen för bland annat godstrafik, fastighetsvärderingar samt flyttmönster och möjligheten att tjäna pengar eller hitta finansiering på andra sidan bron. Enligt de båda professorerna har Öresundsmarknaden nått en balans där det krävs nya satsningar för mer tillväxt. Här pekar Christian Wichmann Matthiessen bland annat på ESS och höghastighetståg till Tyskland via Fehmarn Bält.

— Även valutaskillnader kan skapa en ny dynamik, säger han.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

I en analys daterad 1992 såg Christian Wichmann Matthiessen, professor vid Institut for Geovidenskab på Köpenhamns universitet, ljust på möjligheterna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad