Köpenhamnsbaserade 123hjemmeside har växt till att omsätta 30 miljoner danska kronor på webbaserade verktyg för att bygga hemsidor åt kunder i en rad länder. Nu går IT-bolaget in på åtta nya marknader i Europa, Asien och Sydamerika.
I Sverige har bolaget marknadsfört sig som 123minsida, med support från svenska partner Spray. Utöver närliggande marknaden som Ryssland, Polen, Tjeckien, Grekland och Portugal satsar 123hjemmeside på Turkiet, Indonesien och Brasilien som nya marknader. Lansering sker i april, och expansionen sköts från Köpenhamnskontoret, där 20 anställda arbetar.
Satsningen kommer efter att bolaget det senaste året fått in 13 miljoner danska kronor i riskkapital från IT-entreprenören Kaare Danielsen, som står bakom Danmarks största portal för platsannonser, Joindex.dk.
— Från lansering tills att vi blir lönsamma på en ny marknad kan det ta 2-3 år. Därför behövde vi kapitaltillskottet, säger Morten Elk som grundade bolaget tillsammans med sin bror Jacob Elk 2003.
123hjemmeside har en generell, engelskspråkig version, men det är sajterna anpassade till varje land som bolaget tror mest på. Under året kommer personalstyrkan behöva utvidgas något. 2012 växte omsättningen med 20 procent till 30 miljoner kronor. Bolaget gjorde en vinst på 3,2 miljoner kronor 2011 men såväl 2012 som 2013 blir det förlust, uppger Morten Elk och hänvisar till utlandsexpansionen.
— Därefter förväntar vi oss positivt resultat igen, säger han.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø