Sedan starten 2005 har Ideonbolaget Modelon växt till drygt 60 anställda i Sverige och Tyskland. Med en ny vd vid rodret satsar bolaget hårt på USA-marknaden, där ledningen räknar med att det närmaste året nyanställa ett tiotal personer.
Modelon grundades av fyra teknikdoktorander kring Dymola, den tidigare LTH-forskaren Hilding Elmqvists mjukvara för simulering av komplexa mekaniska, elektriska eller hydrauliska system. Bolaget skräddarsyr mjukvaran för specifika simuleringar inom främst fordons-, energi och verkstadsindustrin, som väghållningen för en bil eller bränslesystemet för ett flygplan, men agerar även återförsäljare åt bland andra franska Dassault Systèmes som äger rättigheterna till Dymola.
I dag finns drygt 30 anställda i Sverige, varav merparten på huvudkontoret på Ideon, och drygt 30 i Tyskland där Modelon har kunder som BMW och Audi. Även i USA är det biltillverkare, jämte flygindustrin, som är största kundgruppen. Modelon har sedan tidigare ett litet kontor i Ann Arbor i Michigan med ett fåtal anställda. När grundaren Hubertus Tummescheit nu avgår som vd för Modelon AB för att flytta till Hartford, Connecticut och bli chef för det amerikanska bolaget innebär det startskottet för en rejäl expansion i USA.
— Vi är fyra i USA nu och räknar med att anställa tio till under 2013. Vi har förberett oss ganska länge på att etablera oss i Amerika men behövde växa till en lagom storlek först, säger medgrundaren Magnus Gäfvert, som tar över vd-posten på hemmaplan.
Vilka amerikanska kunder bolaget har i dag vill Magnus Gäfvert inte precisera. Hartford är bland annat hem åt United Technologies, ett industrikonglomerat med stor produktion av flygplansmotorer och militärhelikoptrar.
Inräknat bolagen i Tyskland och USA räknar Magnus Gäfvert med att Modelon omsätter cirka 60 miljoner kronor i år. Koncernen ägs till största delen av de fyra grundarna, däribland Magnus Gäfvert och Hubertus Tummescheit.
Erik Olausson