torsdag 21 november 2024

inloggad som

Stäng SAS, satsa på flygplatserna — och kom ut ur Sovjetunionen

|  , , ,

Kort sagt: Det är en missuppfattning att en stark infrastruktur för flyg i regionen är lika med ett starkt SAS. Tiden har runnit iväg för statliga bolag när andra billigare operatörer styr marknaden.
Satsa istället på att utveckla Köpenhamns flygplats, genom samarbete med Sturup.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

I tio år har budskapet vid bokslutsrapporterna från SAS varit detsamma, som ett brev från ett barn på sommarläger:

Skicka mera pengar!

Det hände även i måndags, då SAS lanserade en omfattande sparplan på 2,6 miljarder kronor, genom lönesänkningar på upp mot 15 procent och en rad nedskärningar. Och så förstås en ny statsgaranti.

Sedan 2004 har antalet SAS-anställda minskat från 32.000 till 15.000 och nu 9.000 efter genomförandet av den nya planen. Fortsatta danska, svenska och norska statsgarantier är enda skälet till att bankerna ger bolaget en sista chans, då länderna tillsammans äger hälften av verksamheten.

Den uppenbara frågan är, när ska detta sluta?

Svaret är nu.

Statliga företag använder vi när ingen privat aktör kan göra samma eller bättre/billigare jobb för de skattebetalande medborgarna. SAS status hör hemma i det gamla Sovjetunionen.

Speciellt Sverige och Danmark har tvekat inför att avveckla SAS, eftersom bolaget har en marknadsandel på 35 procent på Köpenhamns flygplats Kastrup, och 20 procent i Sverige. Visst har SAS säkrat en knutpunkt i Köpenhamn för internationella flygrutter, men kan inte Kastrup skapa det utan SAS?

Under veckans lopp har flera räkneexempel visat att även efter sparplanen kan exempelvis Norwegian flyga billigare. Det är alltså inte SAS som är viktigt för kunderna i Öresundsregionen — det är Köpenhamns flygplats och Sturups prestanda, och samarbetet dem emellan.

I den nya sparplanen outsourcas SAS bagagehantering i Köpenhamn. Men skulle inte samma lösning fungera för flygrutterna?

Just nu skulle det skapa kaos. Det är också tveksamt hur stora delar av SAS som dagens investerare skulle vara villiga att överta. Utmaningen för högsta chefen Rickard Gustafson är att göra de olönsamma delarna i skick för utförsäljning, och därmed påbörja en glidande avveckling av bolaget.

Detta kräver att SAS och de tre regeringarna öppet går ut och säger att bolaget är till salu. I kulisserna har försäljningsryktena gått under ett års tid, men i verkligheten har en affär varit orealistisk. Även den nya sparplanen kan visa sig vara för klen för att nå fram till punkten då en försäljning är möjlig.

Därför bör regeringarna stå enade i budskapet att målet är att stänga SAS och sälja ut på de områden man kan. Det ligger faktiskt också i medarbetarnas intresse. En utförsäljning skulle kunna säkra en del arbetstillfällen, som annars försvinner i en konkurs.

De tuffa förhandlingarna med de anställda väntas avslutas på söndag. Kanske borde de också tänka på att detta, fjärde sparpaket på tio år förmodligen kommer för sent. Loppet är kört.

Den svåra delen efter en avveckling av SAS är att stärka regionens flygplatser, att få Kastrup och Sturup att samarbeta. I Öresundsregionen har SAS varit en försvarslinje mot lågprisbolag, men det har inte direkt gynnat kunderna.

I Oslo och Stockholm har lågprisalternativen tagit ledartröjan. Ryanair och Wizz Air spelar i dag en stor roll. De flyger bland annat från Sturup, men inte Köpenhamn. Därför aktualiserar en stängning av SAS ett nytt samarbete mellan Kastrup och Sturup.

För tillfället jobbar Köpenhamns flygplats enligt en dual airport-strategi, där lågprisbolag och traditionella flygbolag opererar från samma ställe. Från Kastrups lågprisdel, CPH Go, flyger dock bara EasyJet. När SAS stängs måste systemet göras om så att vi får flesta möjliga kunder totalt sett, och till de lägsta priserna, för att fylla hålet efter SAS.

I Stockholm och Oslo lever systemen sida vid sida. Arlanda Airport har konkurrens från lågprisflygplatsen Skavsta, där Ryanair och Wizz Air tillsammans flyger över 50 rutter. Söder om Oslo finns två lågprisflygplatser. I båda dessa huvudstäder har lågprisalternativen bidragit till en sund konkurrens, medan Köpenhamn är den flygplats som mest hållit fast vid SAS och inte anpassat sig till moderna tider.

En stängning av SAS kan vara just det som tar Öresundsregionen upp en nivå, till en infrastruktur oberoende av av statligt stödda turer. Bortsett från de anställda som levt på otidsenliga villkor, är en nedläggning inte något att gråta över. Med de rätta satsningarna och samarbetena kan det istället bli en vinst för regionen.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: Det är en missuppfattning att en stark infrastruktur för flyg i regionen är lika med ett starkt SAS. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Massiva protester mot dansk flygskatt

    De stora arbetsgivar- och branschorganisationerna i Danmark har inlett massiva protester mot en ny dansk flygskatt, samtidigt som Sverige avskaffar den.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.

  • Danskar gläds över SAS-affären

    Danmarks största arbetsgivarorganisation, Dansk Industri, gläds överraskande åt att inte bara den svenska utan även den danska staten lämnar huvudägarskapet i SAS. I stället går den danska miljardären Henrik Lind in med 1,2 miljarder svenska kronor.