Kort sagt: Planeringsfasen är över, nu tar de konkreta förberedelserna vid. Eurovision-generalen Martin Österdahl gav svar på frågorna om ESC på morgonens Rapidusfrukost.
Klart är att det är helt upp till oss själva hur mycket vi kan få ut av vårens jättelika event. Öresundskopplingen hänger fortfarande löst — liksom för Hyllies andra storattraktion, nyöppnade Emporia.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
och Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
SVT:s exekutive producent Martin Österdahl gjorde i morse ett exklusivt framträdande för Rapidus abonnenter. Han gav en inblick i spelet som gav Skåne det åtråvärda värdskapet för Eurovision Song Contest.
Visionen för ESC 2013 är att ta arrangemanget tillbaka till sina rötter. Enligt Österdahl har det på senare år blivit alldeles för stort och pompöst. En mindre inramning i Malmö bäddar för närkontakt med artisterna, och möjligheten att skapa ett eget litet schlageruniversum.
Dessutom är Malmö Arena en billigare lösning än nya nationalarenan i Solna.
Exakt hur budgeten ser ut är ännu hemligt. Men produktionsteamet jobbar nu för att fylla arrangemangets fyra nationella sponsorplatser. Dessa sponsorer blir officiella partners och får nyttja Eurovisions varumärke.
För lokala entreprenörer verkar det också finnas vissa möjligheter. Martin Österdahl lovar att inte jaga konditorier och pizzabagare som erbjuder Eurovision-bakelser eller en Schlager Special med extra ost.
Tvärtom bryr sig projektgruppen bakom ESC mycket lite om näringslivets möjligheter i samband med evenemanget. Det är klokt så, men det innebär också att det är helt upp till oss själva att skapa ekonomisk utväxling.
Kastrups flygplats blir navet i den understödjande infrastrukturen för festivalen. ESC-gruppen berömmer logistiken i regionen som den bästa i tävlingens historia, men från skånskt håll behöver vi mer engagemang runt Öresundstanken.
Köpenhamn måste in i strategin.
Finaltävlingen kommer att följas av 120 miljoner tv-tittare, med 2.000 journalister från hela Europa på plats. Detta är en unik PR-möjlighet, som förvaltas bäst om vi vågar inse att maxeffekt bara nås om vi delar rampljuset med storebror på andra sidan Sundet.
Ur internationellt perspektiv är Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn mer eller mindre samma ställe. Bara lite åker och vatten skiljer. Att lyfta fram denna dynamik är A och O.
Som inhabil københavner kan man drillende sige, at uden København havde Malmø aldrig vundet værtskabet for European Song Contest. Uden København (og broen) var Malmø en provinsby istort set isoleret fra det europæiske kontinent.
Nu er situationen, at København er en forudsætning for at gøre Malmø til en verdensby, når Emporia, Hyllie og selvfølgelig Malmö Arena bliver centrum nogle få dage under Eurovision Song Contest. Det er her der skal signaleres livsstil, moderne forbrug i Emporia og verdensklasse i underholdning.
Betegnende var det dog, at Martin Österdahl kun talte om en impact for København med eksempelvis fuldbookede hoteller.
Jan-Inge Ahlfridh, Malmös Stadsdirektør, nævnte den store betydning for Malmö og Skåne af begivenheden. Men følelsen af, at den københavnske dimension ikke menes alvorligt sidder fast.
Der vil være ide i at gøre som Sofia Ulver fra Lunds universitet opfordrede til:
Der skal tænkes langsigtet.
Eurovision Song Contest giver bonus, men kun som kort tids imagepleje. Det vigtige er, hvem som bor i byen (dvs. Hyllie), og hvordan livet er der i årene fremover. Og ser vi på den lange bane har hun helt ret i, at den største fare for Emporia er at blive endnu et af Sveriges 300 shoppingcentre.
Emporia risikerer at gå mod de tendenser, som handler om faldende forbrug og kravet om større nærhed. Styrken ved Emporia er derimod satsningen på det grønne image og en unik blanding af lavprisvarer, som giver den vigtige middelklasse mulighed for at købe luksus samme sted.
Og som dansk vinkel kan man sige, at det stadig kan betale sig at købe på svensk. Og at vareudbuddet på den svenske side af sundet stadig er eksotisk, set med danske øjne. Men der skal netop mere til at få danskerne (og europæerne) til Hyllie og ikke kun Malmø C.
Karin Mårtensson, direktør for Malmø Arena, nævnte Holdbold VM og Eurovision Song Contest som imponerende track record af højdepunkter på kun fire år. Det er også imponerende, men hvis vi igen ser langsigtet på det, så bliver vi nødt til igen at se på Københavns rolle.
Markedsføringen skal langt mere over sundet. Alt er indtil videre løsrevet fra Øresundsregionstanken.
Det er alvorligt for man må tvivle på om Emporia, Hyllie og arenaen i forening har nok tiltrækningskraft til at blive andet end et sted man bruger til andet end få, store begivenheder. Med mindre man inddrager den københavnske dimension.
Det betyder, at når lysene er slukket efter Eurovision Song Contest skal stedet opretholde en verdensklasse — og gøre opmærksom på den. Det vil betyde, at i første omgang københavnerne og siden resten af Sverige og Europa kan bruge som pejlemærke.
I den sammenhæng bør Eurovision Song Contest ikke blive en slutning, men en begyndelse.
Emporia skal fremover sælge sine ubestridelige kvaliteter bedre også i København. Samarbejdet med hoteller, turist- og erhvervsorganisationer i København skal styrkes i fremtiden. Og Eurovision Song Contest skal være startskuddet til, at Malmøs og Hyllies verdensklasse bliver stående i bevidstheden også efter festen er slut. Men igen: Det går ikke uden København.
Klicka här för att komma till ett bildspel från morgonens frukostmöte och mingel