Köpenhamnsbaserade Utopian City Scape, som utvecklar 3D-animationer till större bygg- och stadsutvecklingsprojekt, har övergett en planerad satsning på Tyskland. Istället vänder femmannabolaget blickarna mot Sverige.
Sedan grundandet 2007 har Utopian City Scape samlat på sig kunder som Carlsberg och Danmarks Tekniske Universitet. Nu satsar bolaget på att leta svenska kunder genom Væksthusets program Growbiz, som just syftar till att hjälpa IT-relaterade verksamheter etablera sig i grannländerna.
Ett skäl till att Utopian City Scape väljer Sverige framför Tyskland är de kulturella skillnaderna. Tyskland är mer hierarkiskt, vilket gör det lättare att göra affärer i Sverige, menar vd Jacob Østergaard.
— Det är alldeles nyligen som vi skiftade fokus. Jag var annars så långt kommen att jag planerade flytta till Hamburg under en tid, säger han.
I ljuset av byggbranschens svaga utveckling satsar Utopian City Scape på egenfinansierad, organisk tillväxt. Den strategin har medverkat till att bolaget, som hade ett nettoresultat på 240.000 danska kronor förra året, vänder till ett svagt minus i år.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø