Som Rapidus berättade tidigare idag blir det ingen extern satsning på ett separat konsultbolag för de varslade på Sony Mobile i Lund. Istället får några av de anställda stanna kvar inom koncernen när telekomjätten bildar en intern konsultenhet. Skälet var främst att vinna tid, uppger Sonys platschef Alf Johansson.
— Vi ville ha igång verksamheten så fort som möjligt. Att starta ett separat bolag och leta externa partners tar tid, säger Alf Johansson till Rapidus.
Den interna konsultenheten ska ledas av Fredrik Hedlund, som närmast kommer från en tjänst som strategichef inom Sony Mobile. Utöver uppdrag inom Sonykoncernen ska han även jaga externa kunder. Hur många av de 650 varslade som kan få nytt jobb i den verksamheten är ännu oklart, men Alf Johansson räknar med att vara igång under hösten. Och han ser inga problem att få avsättning för konsulterna.
— Vi har gjort en marknadsundersökning som visar att det finns utrymme för detta, säger Alf Johansson.
Mats Ekstrand, chef för Mobile Heights, är positiv till beskedet, även om han medger att han med Sony Mobile som medlemsföretag och delfinansiär till Mobile Heights inte är helt opartisk.
— Jag tycker det är ett positivt steg. På detta sätt splittras inte spetskompetensen, det är värt mycket för regionen. Erfarenhet av telekom blir ju intressant inom andra typer av hemelektronik och jag kan tänka mig att denna konsultverksamhet kan bli viktig för andra delar inom Sony, men även externa bolag som gör allt från vitvaror till bilar, säger Mats Ekstrand, till Rapidus.
Vad säger du om den oro som funnits från anställda att konsultverksamheten bara är ett sätt att göra sig av med folk på lite längre sikt?
— Jag delar inte den oron, jag tror det här är ett bra upplägg. Sätter man samman det som en komplett mobilkonsult inom hårdvara borde det bli intressant. Min erfarenhet från Silicon Valley är att det är svårt att köpa den kompetensen idag.
En av de största uthyrarna av hårdvarukonsulter inom telekom i regionen är Epsilon, med runt 400 anställda i Skåne och Sony Mobile på kundlistan. Cirka tio procent av konsultbolagets omsättning kommer från telekomsektorn och vd Mats Boström menar att marknaden åtminstone i dagsläget inte är mättad.
— Det finns ett underliggande behov. Kommunikationslösningar blir vanligare i fler och fler produkter även utanför telekomsektorn. På det här sättet kan den interna kompetensen på Sony Mobile synliggöras för andra företag och industrier i regionen, säger han.
Men finns det plats för en ny storspelare inom telekominriktade hårdvarukonsulter?
— Det är svårt att sia om utan att veta flera detaljer, handlar det till exempel om kompetens inom mekanik, elektronik eller vad? säger Mats Boström.
Erik Olausson