Företagsmarknaden ser ut att bli ett riktigt slagfält för skånska banker och finansiella aktörer. Rapidus fick första intervjun med Länsförsäkringar Skånes nytillträdda vd Susanne Petersson som leder en offensiv som ska ge fler företagskunder.
För ett halvår sedan inledde Länsförsäkringar en expansion på företagssidan där första steget är ett nytt kontor vid infarten till Ängelholm. Länsförsäkringar Skåne är inte ensam om att jaga företagskunder. Susanne Petersson nämner en faktor som gör sektorn intressant att följa framöver.
— Min känsla är företagen har hållit igen på investeringar de senaste åren och kört sina maskiner ett varv till så att det nu finns ett uppdämt behov, säger hon.
I dagsläget har Länsförsäkringar Skåne fem kontor. Om, och i så fall när, det blir fler kontor i Skåne vill inte Susanne Petersson precisera.
— Vi tittar kontinuerligt på var vi har stora marknadsandelar som kan motivera ett kontor, med det kan lika gärna handla om att skapa fler digitala mötesplatser, säger Susanne Petersson.
I ett pressmeddelande från 2011 som rör en företagssatsning talar ni om storbankernas övervinster, kommer ni att konkurrera med priset för att växa på företagssidan?
— Förutom ett starkt varumärke har vi ett heltäckande paket med bank- och försäkringslösning där vi har stor lokal kunskap om våra kunder. Vi ska växa genom att synliggöra det erbjudande vi har, säger Susanne Petersson.
Totalt sysselsätter Länsförsäkringar Skåne runt 450 anställda. Susanne Petersson kommer närmast från Nordea Finans där hon var vd.
Joel Lyth